20 tips voor het uitbrengen van je nieuwe release

Unfortunately this page isn't available in English.

 

Dinsdag 21 januari vond er weer een Fix Je Bizz editie plaats. Deze keer over waar je op moet letten bij het uitbrengen van je nieuwe release. In het panel zaten Rob Snijders (o.a. manager Anneke van Giersbergen), Lieke de Boer (o.a. manager Fresku) en Remco Moonen-Emmerink (Velvet Music). Het was HEEL waardevol! In dit artikel de 20 highlights voor jou op een rijtje: volle bak aan informatie.

PRODUCT

1) Creativiteit
Natuurlijk begint het allemaal bij goede muziek. Het panel geeft de tip om vooral ook genoeg tijd voor het creatieve stuk in te plannen. Alleen dan heb je genoeg ruimte in je hoofd om tot de muziek te komen waar je zelf blij mee bent en je (potentiële) fans ook!

2) Techniek
Het product zelf moet natuurlijk goed zijn. Tegenwoordig kun je veel zelf doen op het gebied van opnemen, maar let er goed op dat het wel professioneel klinkt. Bij singer-songwriters hoor je bijvoorbeeld vaak nog een ruis in de opnames zitten. De panelleden geven als tip om de opnames van tevoren aan anderen te laten horen. Het kan ook slim zijn om de complete opnames (of een gedeelte ervan), het mixen en/of het masteren uit te besteden aan professionals als dat nodig is om tot een professioneler product te komen.

3) Artwork
Zorg voor artwork dat bij je muziek past en opvalt. Alleen al artwork kan een reden zijn om je fysieke product (cd’s, vinyl) te kopen. Remco vertelt dat hij regelmatig ziet dat mensen iets uit de bakken pikken door het artwork. Het artwork zelf is dus ook een onderdeel van de promotie op het moment dat je release in de winkels komt, een visitekaartje!

 

 

Alleen al artwork kan een reden zijn om je fysieke product te kopen, mensen pikken regelmatig iets uit de bakken door het artwork


PRIJS

4) Gangbare prijzen
Kies de juiste prijs voor je product. Gangbare prijzen voor een EP zijn 5 tot 7,50 euro, een compleet album op CD rond de 15 euro en een compleet album op vinyl 20 tot 25 euro. De panelleden geven als tip dat je bij je optredens de prijs wellicht wat hoger kunt zetten dan in de platenzaken, omdat daar mensen nóg meer redenen kunnen hebben om je merchandise te kopen.

5) Vinyl? Ga niet voor goedkoop
Volgens het panel zijn goedkope perserijen voor vinyl niet aan te raden. De kwaliteit van deze aanbieders (veelal gelegen in het buitenland) is over het algemeen erg slecht. Ga eerder voor goede kwaliteit en bereken het zo nodig door in de prijs. Hou ook rekening met lange levertijden bij vinyl, vaak wel 12 weken! Het zal niet de eerste release party zijn zonder vinyl wegens leveringsproblemen.

 


Het zal niet de eerste release party zijn zonder vinyl wegens leveringsproblemen

 


PLAATS

6) Bij optredens
Dé plaats om je nieuwe release te verkopen is natuurlijk – zeker bij startende DIY muzikanten – bij optredens. Zorg voor een goede, zichtbare plek voor je merchandise verkoop en refereer er ook naar tijdens je optredens. Rob tipt om metéén na het optreden bij de merchandise tafel te gaan staan om verkopen te stimuleren. Dus zo mogelijk niet meteen je spullen op het podium opruimen, maar hup: meteen richting de merch!

7) Webshop
Vergeet ook niet de mogelijkheid om online je nieuwe release te verkopen! Als je het alleen bij optredens verkoopt, mis je een grote groep mensen die bijvoorbeeld niet in de buurt woont van waar je optreedt. Online kun je wereldwijd je nieuwe release promoten én verkopen als je een webshop maakt.

8) Platenzaken en hit notering
Het is belangrijk dat je een EAN barcode aanvraagt en op je fysieke product plaats, zodat deze gescand kunnen worden als je plaat wordt verkocht waardoor je meegenomen kunt worden in de GfK Dutch Charts. Een ISBN nummer werkt NIET, dus je moet echt een EAN barcode daarvoor aanvragen. Deze telling geldt dus echt alleen via officiële verkoopkanalen die de code kunnen scannen, dus als je zelf verkoopt bij optredens en webshop dan geldt het niet. Daarom geven de panelleden de tip om bij je release party een officiële platenzaak uit te nodigen om de verkoop te doen, zodat ook die verkopen worden meegenomen in de telling.

 

 

Meedingen in de hitlijsten? Vraag een barcode aan, geen ISBN nummer

 


PARTNERS

9) Playlist pluggers
Je kunt een samenwerking aangaan met een ‘playlist plugger’. Waar een ‘gewone plugger’ je plaatje aanbiedt bij radiostations, doet een playlist plugger dat bij samenstellers van Spotify playlists. Als je in de juiste playlists komt, heb je kans om nieuwe fans aan te trekken, of op z’n minst veel streams te krijgen.

10) Samenwerkingen / optredens scoren
Op zoek naar een manager/boeker/optredens of iets anders? Panelleden zeggen dat bellen irritant is. Uit het niets aan iemand een cd’tje overhandigen werkt tegenwoordig eigenlijk nog maar heel zelden. Dus ze ontvangen liever een mail met daarin wat jij te bieden hebt aan hen. What’s in it fort hem? Bijvoorbeeld: als je mee wil op een nightliner-tour van een act, zet erbij dat je budget hebt om mee te betalen aan de nightliner-kosten. Laat het ook niet bij 1 mail zitten als je geen reactie krijgt. Dat hoeft niet te betekenen dat er geen interesse is. Stuur een herinnering na 1 of 2 weken. Stuur nooit zware bijlages mee, maar altijd een linkje naar een presskit. De allerbeste manier om samenwerkingen te scoren is via-via: als iemand die degene al kent een goed woordje voor je doet.

11) Eurosonic Noorderslag
Netwerkevents zoals Eurosonic Noorderslag zijn dé momenten om potentiele samenwerkingspartners te spreken. Als je een kaartje koopt voor ESNS krijg je een lijst met mensen die komen. Schrijf de personen die je wil spreken ver genoeg van tevoren aan en maak een afspraak!

12) Label… Heb je het wel nodig?
Wat is nog de meerwaarde van een label? Eigenlijk alleen major labels en die hebben vaak een heel duidelijk profiel van wat voor een bands ze zoeken. De kans is klein dat je daar tussen hoort. Je kunt het ook gewoon lekker zelf doen. Zo heeft Boef ook geen label. Wat soms wel handig is, is een manager/publisher, als het je allemaal teveel wordt. Eigenlijk wil je voorkomen dat je alleen maar bij een label zit omdat je het geld niet kunt voorschieten, want dan is het eigenlijk soort verkapte lening.  Wil je echt kiezen voor een kleiner label, let er dan wel goed op dat het een label is die goed bij je muziekstijl hoort. Sommige kleinere labels hebben zélf fans die alles kopen wat het label uitbrengt. Je kunt ook zelf promotie inkopen, bijvoorbeeld een persbureau of plugger. Je kunt ook zelf op zoek gaan naar de juiste online platformen voor een review door te zoeken op de bandnaam en albumtitel van een band die heel goed bij die van jou past en een beetje gelijk zitten met jullie qua niveau.

13) Zelf wanneer nodig mensen inhuren
Wat je ook kunt doen, is zélf wanneer het nodig is bepaalde diensten inkopen. Zo blijf je de baas over je eigen muziek maar haal je wel expertise binnen. Bijvoorbeeld als je een contract wil laten lezen door een advocaat.

 

 

Laat het niet bij 1 mail zitten als je geen reactie krijgt. Dat hoeft niet te betekenen dat er geen interesse is

 


PROMOTIE

14) Zelf playlist maken
Als je niet met een playlist plugger wil of kan werken, kun je ook zélf een playlist aanmaken met daarin ook een aantal liedjes van jezelf. Hou deze regelmatig bij (haal liedjes weg en zet er nieuwe bij) en doe je best met de promotie ervan.

15) Social media
Socials zijn heel belangrijk. Het blijkt te verschillen per genre welke social media goed werken. In de hiphop is dat vooral Instagram, maar in andere genres werkt Facebook ook nog steeds super goed. Maak terugkerende content waar mensen op een gegeven moment op gaan wachten. Zo brengt Anneke van Giersbergen iedere zondag een 60 Seconds Sunday video uit, waarin ze binnen 1 minuut haar week laat zien. Fans kijken er naar uit! Word zichtbaar, ga aan de slag met video en mocht je bij een label zitten: vertrouw op het gebied van promotie niet teveel op hen. Promoot je eigen muziek zoveel mogelijk ook zelf!

16) Website
Het is nog steeds belangrijk om een website te hebben. Het meeste gebeurt op de social media, maar je website is een soort ‘hub’. Daar zijn vooral je webshop en je inschrijfmogelijkheden op je nieuwsbrief het belangrijkst. En je geeft er natuurlijk een goed overzicht van alle geplande optredens.

17) Releasetour
Ter promotie van je nieuwe release wil je natuurlijk een releasetour boeken. Doe dit ver genoeg vooruit! Festivals én venues zijn vaak al meer dan een half jaar vooruit aan het plannen. Je hoeft overigens niet altijd meteen vanaf de officiële release van het album je releasetour te starten. Sommige muzikanten gaan te snel touren na de release en dan staan ze nog niet in de bladen.

18) Perspromotie
Remco schrijft voor 3voor12/Eindhoven, Eindhoven Rockcity en Maniac magazine. Bij die laatste (en vele andere printmedia) behandelen ze geen EP’s, alleen volledige albums. Voor Maniac specifiek moet het wijd verkrijgbaar zijn in platenzaken. Voor de andere 2 schrijven ze vooral waar ze zin in hebben. De gunfactor kan daar zeker bij helpen!

 

 

Sommige muzikanten gaan te snel touren na de release en dan staan ze nog niet in de bladen



PLANNING

19) Zorg voor een fysiek product ver van tevoren
Zorg er het liefst voor dat je je fysieke product 3 maanden voor release al fysiek in je hand hebt. In het geval dat je een CD en LP uitbrengt, minimaal de CD. Zo kun je 3 maanden van tevoren beginnen met de perspromotie, dat is een aanlooptijd die zeker wel nodig hebt. Fresku bracht ook wel eens onaangekondigd een nieuwe release uit. Dat werkte bij de fans heel goed (buzzzz), bij de pers een stuk minder. Ze willen niet met ‘oud nieuws’ aankomen en hebben dus tijd nodig!

20) Singles en video’s
Breng vóór de release minimaal 1 single uit met een video, ongeveer een maand van tevoren. Je kunt ook achteraf video’s uitbrengen van de liedjes, als je wil zelfs voor íeder liedje om de urgentie hoog te houden.

 



>> MIS GEEN TIPS MEER!
KLIK HIER OM WEKELIJKS EEN NIEUWE MUZIKANTENTIP IN JE MAILBOX TE ONTVANGEN <<

 

 

Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English

 

DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.

DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.

Go to the Dutch version