6 content formats voor op social media voor muzikanten

Unfortunately this page isn't available in English.

 

Weet je dat je als muzikant IETS moet doen met social media, maar je weet niet wat? Rommel je maar wat aan? Post je – op het moment dat je iets hebt bedacht – iets online en krijg je daar vervolgens minder respons op dan je eigenlijk zou willen? En heb je geen idee wat je dan wél zou moeten posten om impact te maken? In dit artikel leert Mirjam van Onlightning je over 6 ‘content formats’ die ervoor zorgen dat je in een afwisselende manier gaat communiceren. 

 

Hier hebben we het over alle content die je nodig gaat hebben voor social media en e-mailmarketing. Je kunt ervoor kiezen om alles vanuit jouw eigen standpunt te posten, vooral als je de frontman/vrouw bent is dat best logisch. Maar het kan ook heel gaaf zijn om alle bandleden erbij te betrekken. In dit ebook hebben we het steeds over ‘jij’ of ‘jouw’, maar dat kan net zo goed ‘jullie’ zijn. 

 

1) CULTUUR

De eerste soort post is een van de belangrijkste en gaat NIET direct over jouw muziek. Stel jezelf de vraag: welke cultuur hoort er rondom je muziek? Welke lifestyle-elementen horen er allemaal bij het genre/niche waar je muziek toe behoort? Of misschien zijn er thema's die binnen jouw muziek vaak naar voren komen, die niet per se met de muziek zelf te maken hebben? 

 

Cultuur is al datgene wat vanzelfsprekend is. Als je aan een vis zou vragen wat hij ziet, dan noemt hij alles behalve het water. Dat is te normaal om waar te nemen. Pas op de toonbank van de visboer realiseert die vis zich hoe belangrijk water was. Cultuur of beschaving is het geheel aan gewoonten en (gedrags)regels dat bij een volk of stam hoort. Dit kun je ook zo zien binnen bepaalde muziek-stromingen. Hieronder vallen o.a. het geheel van normen en waarden, de voeding, lichaams-versieringen, eetgewoonten, kleding, godsdienst, tradities en muziek en dans. De lichaamstaal speelt ook een rol, gedrag en non-verbale communicatie kunnen verschillen. De cultuur is in feite een optelsom van deze kenmerken.

 

 

'Cultuur' posts zijn een van de belangrijkste soorten posts en gaan NIET direct over jouw muziek

 

 

Een aantal voorbeelden van m'n eigen band The Dirty Denims, waarmee we Happy Hardrock maken:

 

Normen en waarden: niet te moeilijk doen, waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan, don't worry be happy, niet zeuren, flexibel zijn, etc.

 

Voeding: bier, vlees, BBQ, hamburgers. 

 

Lichaamsversiering: plectrumkettingen, festivalbandjes, baarden. 

 

Eetgewoonten: tussendoor, lekker, om geen honger te hebben, bourgondiër. 

 

Kleding: bandshirts, spijkerbroeken, sneakers, kistjes, Converse Allstars, leren jasjes. 

 

Godsdienst: atheïst. 

 

Tradities: heavy metal handgebaar.

 

Muziek en dans: moshen, airguitar, gebalden vuisten in de lucht 

 

Hobby's: concerten/festivals bezoeken, sleutelen aan auto's/motoren, het verzamelen van cd's/vinyl, instrument spelen. 

 

Je wil deze cultuur zichtbaar gaan maken in je uitingen, zodat mensen zich aangesproken voelen, zich verwant voelen met jou én met de andere fans van je muziek. Denk aan een magazine. Je hebt een tijdschrift gekocht op basis van het onderwerp (bepaalde niche bijvoorbeeld, zoals een computerblad, of een tijdschrift over classic rock), de titel (je kent het al, of je hebt er van gehoord en het maakt je nieuwsgierig), de vormgeving (huisstijl/artwork) en de teksten die erop staan. 

 

 

Je wil deze cultuur zichtbaar gaan maken in je uitingen, zodat mensen zich aangesproken voelen

 

 

Je komt thuis, ploft op de bank en je gaat bladeren. En dat moet als een warm bad van herkenbaarheid voelen. Je vind het lastig om ‘m weg te leggen en voor het weet heb je ‘m uit.

 

Zo wil je ook dat jouw social media kanalen aanvoelen voor je volgers. Daarom is ‘cultuur’ de meest belangrijke content soort voor muzikanten. Want je kocht het tijdschrift voor de redactionele stukken. Niet voor de advertenties. Maar als die advertenties voorbij komen vind je het niet erg. 

  

Een ‘cultuur’ post is vaak niet meer dan een afbeelding of video met wat tekst erbij. Soms is het een langere tekst waarin je echt dingen beschrijft. Nu we met The Dirty Denims al een tijd bezig zijn, krijgen we ook regelmatig content toegestuurd van mede-bandleden en zelfs fans. Op dat moment heb je ‘m écht te pakken, want dan snap iedereen waar je voor staat en wat je aan het doen bent. Tip: een gedeelte van cultuur-posts kunnen ook over idolen en inspiratiebronnen gaan.

 

 

2) OPTREDENS

Er vanuit gaande dat je een artiest/band bent die regelmatig wil optreden, is 1 van de belangrijke content formats posts over optredens. Mocht je een lange tijd geen optredens hebben gepland, of zelfs een artiest/band zijn die daar zich helemaal niet op focust, dan kun je deze laten vervallen. 

 

Onder deze content-soort valt o.a.:
- Aankondigingen van komende optredens (incl eventuele ticketlinks) 
- Foto’s en video’s van afgelopen optredens 
- Live-uitzending tijdens een optreden 
- Throwback Thursday achtige posts over optredens in het verleden

 

Foto’s/video’s van ‘achter de schermen’ bij een optreden, bijvoorbeeld backstage of bij een soundcheck, horen meer bij de ‘Behind The Scenes’ content soort. Dit gaat dus vooral van het ‘openbare’ gedeelte van het optreden.

 

 

Laat datgene zien wat normaal niet zichtbaar is voor je volgers

 

 

3) BEHIND THE SCENES

Laat datgene zien wat normaal niet zichtbaar is voor je volgers. Dit kunnen 2 dingen zijn: 

 

Muziek gerelateerde behind the scenes, zoals ‘making offs’ van studio, video of foto’s van repetities, pakketjes van verkopen uit webshop, voorbereidingen shows, backstage, bandmeetings en ga zo maar door. Dit zijn vaak ‘on the moment’ posts die je niet gaat inplannen maar waar je wel rekening mee houdt in je planning. Maar het kunnen ook wél ingeplande berichten zijn natuurlijk, bijvoorbeeld als het ‘terugblik’ posts zijn. Het kunnen ook live-uitzendingen zijn vanuit de studio of repetitieruimte bijvoorbeeld.  

 

Persoonlijke behind the scenes, zoals huisdieren, familie, vakantie, hobby’s, diner/lunch. Het mogen ook gewoon de simpele dingen in het leven zijn, zodat je volgers zien dat je ook gewoon een mens bent naast je rol als artiest. 

Hier verstaan we ook band-gerelateerde dingen onder, zoals vragen die bandleden beantwoorden over hun eigen leven maar ook over hun rol in de band. We stuurde een lijst met vragen naar de bandleden. Als je al deze vragen en antwoorden vervolgens los post, met steeds weer een andere foto van het desbetreffende bandlid, dan heb je zo alweer tientallen posts op de plank liggen.

 

>> Klik hier om te lezen over de overige 3 content soorten <<

 

 

 

ebook-download-page-2.png

 

Published on 11/12/2019

Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English

 

DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.

DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.

Go to the Dutch version