crowdfunding – het stappenplan voor een succesvolle campagne

We lijken er de laatste jaren mee overspoeld te worden: verzoekjes van muzikanten voor een bijdrage aan hun nieuwe album, video of een ander project. Nog geen tien jaar geleden was zo’n campagne bijzonder. Fans vonden het tof om direct bij te kunnen dragen aan het werk van artiesten die ze bewonderen. Inmiddels is het fenomeen ingeburgerd, en ontstaat er een gevoel van “o, daar heb je er weer eentje” als het zoveelste mailtje voorbij komt.

Toch is het ook nu nog mogelijk om goede resultaten te boeken met jouw campagne. Het is alleen veel belangrijker geworden om je campagne goed voor te bereiden en te plannen. Met de volgende stappen zorg je ervoor dat jouw campagne slaagt:



VOORBEREIDING:

 

1. Bepaal voor welk project je financiering zoekt

Crowdfunding is vooral geschikt voor korte, afgebakende projecten. Bijvoorbeeld een album, een tour of een festival.

 

2. Bepaal je doel en de duur van je campagne

Denk goed na over het bedrag dat je met jouw campagne wilt ophalen. De meeste crowdfunding-platforms hebben als regel dat je je doel (of een groot deel ervan) moet bereiken om uiteindelijk het geld te ontvangen. Aan de andere kant: als je een te laag doel stelt, haal je niet het maximale uit je campagne.

Gemiddeld duurt een crowfdunding-campagne in de muziek een week of 4 a 5. Bij een kortere campagne is het lastig om het bedrag bijeen te krijgen. Bij een langere zul je waarschijnlijk moeite hebben om de aandacht vast te houden.

 

3. Kies een platform

In de afgelopen jaren zijn er talloze platforms ontstaan waarvan je gebruik kunt maken voor je campagne. Een percentage van de donaties gaat naar het platform, en in ruil daarvoor begeleiden ze jou in het proces. Voor muzikanten zijn Indiegogo, Kickstarter en Voordekunst het meest gangbaar.

De verschillen tussen de platforms zijn niet zo groot, en zitten vooral in details als de mogelijkheid om meer geld op te halen dan je doelbedrag. Verder is het vooral belangrijk om je af te vragen welk platform het beste bij jouw achterban past. Zijn je fans Nederlands, dan is Voordekunst een goede keuze. Heb je een internationaal netwerk, dan is een andere optie handiger.

 

4. Schrijf een wervende tekst

Vertel wie je bent, wat je wilt gaan doen en waarom dit project zo belangrijk voor je is. Enthousiasme is cruciaal. Bekijk vooraf teksten van andere muzikanten op het door jou gekozen platform. Wat spreekt je aan, en wat niet? Gebruik dit om je eigen tekst samen te stellen.

 

5. Maak een goede video

Een aansprekende video is essentieel voor een geslaagde campagne. Die video hoeft niet per se heel gelikt te zijn. Belangrijker is dat de stijl en tone-of-voice aansluiten bij je doelgroep. Bekijk bijvoorbeeld dit voorbeeld

 

Bob Harris is geen jonge, vernieuwende artiest maar een family man die muziek maakt voor een nogal conservatieve groep liefhebbers. Zijn video sluit daar perfect bij aan. Maak je video ook niet te lang. 2 a 3 minuten is meer dan genoeg. Sluit af met een call-to-action waarin je de kijker vraagt om een bijdrage.

 

6. Kies je beloningen

Bedenk wat je jouw donateurs gaat geven in ruil voor hun bijdrage. Zorg voor 5 tot 10 verschillende beloningen, die oplopen in waarde.

 

7. Creëer momentum

Heel belangrijk is dat je al voordat je campagne start, mensen al vertelt dat je ermee bezig bent. Daardoor verwachten mensen je verzoek al. De kans dat ze meteen bij de start doneren wordt daardoor groter, en dat is gunstig. Hierdoor laat je zien dat je campagne goed loopt, en dat maakt dat anderen sneller zullen denken “hee, daar wil ik ook aan meedoen!”

 

 

TIJDENS JE CAMPAGNE

 

1. Benader je netwerk

Niet iedereen die gaat crowdfunden realiseert zich dit, maar de donaties bij een gemiddelde campagne komen voor 98% uit het eigen netwerk. Het is dus niet zo slim om te wachten op mensen die toevallig een crowdfunding-website bezoeken en daar hun oog op jouw project laten vallen. Stuur pro-actief mails naar vrienden en bekenden en maak gebruik van social media om jouw campagne onder de aandacht te brengen en te houden.

 

2. Updates, updates, updates…

Blijf gedurende je hele campagne gefocust op je einddoel. Het is belangrijk dat je zorgt dat je regelmatig iets nieuws te melden hebt. Denk daar dus vooraf al over na. Welke dingen kun je inplannen om je volgers te blijven enthousiasmeren? Laat bijvoorbeeld de studio zien waar je jouw opnames wilt gaan maken, of vertel over de line-up van je festival. Kies ervoor om de informatie te spreiden: vertel niet alles in het begin, maar bewaar ook wat leuks voor latere updates.

 

3. Deel mijlpalen

25% van je doelbedrag behaald, de eerste 1000 euro binnen, al 100 donateurs… Het zijn allemaal mijlpalen die je kunt delen met je volgers. Hierdoor laat je zien dat jouw campagne succesvol is, en dus een bijdrage waard. Bekijk voor inspiratie ook deze talk van zangeres Andy, die vertelt over de campagne voor haar debuutalbum:

 

 

 

NA JE CAMPAGNE

 

1. Hou je donateurs op de hoogte

Tijdens de campagne hou je je donateurs dus voortdurend op de hoogte van je project. Als ze erna ineens niets meer horen, kan dat een beetje voelen als een koude douche. Laat ze dus weten hoe het verder gaat. Vertel ook wanneer ze hun beloning kunnen verwachten.

 

2. Pas je plan aan indien nodig

Heb je niet je hele doelbedrag gehaald? Pas dan je plan aan. Bedenk hoe jij wel tot een goed eindresultaat kunt komen met het bedrag dat je tot je beschikking hebt.

 

3. Maak je donateurs tot ambassadeurs

Na je campagne heb je een groep mensen die jouw muziek zo tof vinden dat je bereid zijn ervoor te betalen voordat het af is. Realiseer je je hoe bijzonder dat is? Deze mensen moet je koesteren, want de kans is groot dat ze ook graag naar je concerten komen, of je volgende album willen kopen.

 

Zorg dus dat je de band met deze mensen goed onderhoudt. Nodig ze uit voor je concerten, of wijs ze op je Facebook-pagina. Door aan de relatie met je donateurs te blijven werken, maak je hen tot loyale ambassadeurs waar je nog jaren plezier van kunt hebben.

 

 

 

 

_MG_0738 (2).jpg

Maaike van Steenis helpt creatieve ondernemers om meer te verdienen met hun werk. Ze doet dit als coach en trainer, als docent op verschillende conservatoria en door het schrijven van artikelen. Haar website  is: 
www.succesvolondernemenalscreatief.nl

Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English

 

DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.

DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.

Go to the Dutch version