hoe bouw je een professioneel team rondom je band op?

Unfortunately this page isn't available in English

 

Als beginnende band is het heel goed om zelf zoveel mogelijk zaken te regelen. Je leert hierdoor niet alleen alles uit het vak, maar je bespaart hierdoor ook veel geld. Wil je met je band meer tijd en energie steken in het maken van muziek in plaats van alle zakelijke aspecten? Dan is het verstandig om een professioneel team in te schakelen die deze taken overneemt.

 

Je kunt samen met je band kijken welke personen je nodig hebt om een team op te bouwen wat jouw band tot een succes kan maken.

 

VOOR- EN NADELEN

Het inschakelen van een professioneel team brengt voor- en nadelen met zich mee. Het grootste voordeel is dat je meer tijd hebt om je te richten op het creatieve proces van de muziek. Je hebt daarnaast een goed team om je heen die ervoor zorgt dat jullie als band op de kaart worden gezet en zoveel mogelijk uit handen neemt. Nadelen zijn dat je met meerdere mensen te maken krijgt wat de lijntjes minder kort maakt, je wellicht niet alles zelf meer kunt beslissen en je het team uiteindelijk moet betalen. Maak hierbij vooral goede afspraken zodat er geen spanningen of irritaties ontstaan.



Maak goede afspraken zodat er geen spanningen of irritaties ontstaan

 

EEN PROFESSIONEEL TEAM

Een professioneel team bestaat uit meerdere personen die allemaal één doel voor ogen hebben, namelijk jou helpen bij het begeleiden en sturen van je muzikale carrière. Sta vooral open voor hulp en het opdoen van nieuwe netwerken. Om een goed (beginnend) team te vormen, kun je denken aan de volgende schakels:

 

Denk als eerst na over een manager, dit is het ‘sleutelfiguur’ van de artiest, geeft begeleiding waar nodig is en werkt een plan uit voor een succesvolle carrière. Om jouw muziek met andere te delen is het verstandig om een plugger in te zetten, dit is iemand die jouw muziek promoot bij de radio en die de doorbraak van een artiest kan vergroten. Om jouw muziek te promoten kun je gebruik maken van een perspromoter. Dit is iemand die jouw muziek promoot doormiddel van het schrijven van persberichten, opzetten van interviews en het uitnodigen van mediakanalen. Daarnaast kan het belangrijk zijn om te kijken voor een boeker, dit is namelijk de persoon die de optredens voor een artiest regelt en daarnaast bemiddelt tussen de artiest en de organisator van een concert. Tijdens een optreden komen een licht- en geluidstechnicus aan de orde. Dit zijn personen die het licht en het geluid van een optreden regelen en uitvoeren. Ga je op tour met je band? Dan is een tourmanager handig om in te schakelen. Een tourmanager is de belangrijkste schakel tussen band, zaal, boeker, manager en zorgt ervoor dat alles soepel verloopt tijdens een optreden. Heb je al merchandise die je kunt verkopen en heb je zelf niet de tijd om dit te doen? Huur dan een merchandiser in die jouw spullen tijdens een concert promoot en verkoopt.



Een tourmanager is de belangrijkste schakel tussen band, zaal, boeker, manager en zorgt ervoor dat alles soepel verloopt tijdens een optreden

 

 

KOSTEN PROFESSIONEEL TEAM

Je hebt nu goed voor ogen welke schakels je in je team kunt opnemen. Maar wat kosten deze teamleden en wie betaal jij? Hieronder is inzichtelijk gemaakt hoe de berekening eruitziet en hoeveel een professioneel team ongeveer gaat kosten.

 

De manager

De vergoeding voor een manager komt gemiddeld uit op ongeveer 15% - 20% van de netto-inkomsten van een artiest of band. Denk hierbij aan alles waar een artiest geld mee kan verdienen (de muziek zelf, liveoptredens, interviews, promotie, radio, tv etc.). Voert een manager meer uit of is een manager nog meer betrokken bij een artiest of band? Dan zal een manager een groter percentage aan vergoeding ontvangen.

 

Bijvoorbeeld: een artiest of band heeft een netto-inkomen van € 4.000,- euro, dan is de rekensom: € 4.000,- euro : 100 x 15% = € 400,- euro aan vergoeding voor de manager.

 

De plugger

Wil je een plugger inhuren? Dan moet je eerst klaar zijn voor het grote succes. De kosten van een plugger variëren tussen de € 500,- tot aan € 1.500, - euro.

 

De perspromoter

Wil je een perspromotor inhuren? Denk dan eerst goed na of je de perspromotie zelf kunt doen. Een perspromotor is namelijk erg prijzig en kost tussen de € 1.500, - tot aan € 2.000, - euro voor een campagne van een half jaar.



De vergoeding voor een manager komt gemiddeld uit op ongeveer 15% - 20% van de netto-inkomsten

 

De boeker

De vergoeding voor een boeker is meestal een percentage van de gage (vergoeding van een

optreden), deze komt gemiddeld uit op ongeveer 15% van de bruto gage.

 

Bijvoorbeeld: met een bruto- gage van € 2.000, - euro, is de rekensom: € 2.000, - euro : 100 x 15% = € 300,- euro, - aan vergoeding voor een boeker.

 

De licht- en geluidstechnicus

De vergoedingen voor licht en geluid verschillen per show en optreden. De kosten kunnen vanaf € 200,- euro tot aan duizenden euro’s oplopen.

 

De tourmanager

De vergoeding voor een tourmanager wordt betaald met een afgesproken vaste prijs, per show of per tour. De kosten van een tourmanager verschillen per persoon, per show of tour en wat voor ervaring iemand heeft.  Een tourmanager is in het begin van je carrière te vinden vanaf € 50,- tot € 150,- euro, maar kunnen oplopen naar duizenden euro’s.

 

De merchandiser

Een merchandiser krijgt gemiddeld een vergoeding van € 50,- euro met een percentage van de omzet van de verkoop. De vergoeding hangt dus vooral van de verkoopomzet af.

 

 

Naast het betalen van al je teamleden moet je ook rekening houden met eventuele reiskosten die je met jouw band en team maakt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het huren van een auto, bus of ander vervoer.

 

 

 

Hou ook rekening met eventuele reiskosten

 

 

 

KOSTENVERDELING TEAM

Je weet nu wat je ongeveer kwijt kan zijn aan de verschillende leden uit je muziekteam. Maar hoe ziet het verdienmodel er nu uit? Stel, je hebt een gage van € 2.000, - euro en de bovenstaande teamleden in dienst, dan zien de bedragen die je als band uitbetaalt er gemiddeld zo uit:

 

Team_overzicht.png

 

Voorbeeld op basis van een gage van € 2000,- euro. Er blijft dan dus nog 300 euro voor de artiest.

 

 

OPBOUWEN PROFESSIONEEL TEAM

Zorg er samen met je band voor dat jullie op één lijn staan in wat jullie willen als band en welke teamleden je daarbij nodig hebt. Het bovenstaande (voorbeeld)overzicht zet je nu wellicht aan het denken. Het ligt er natuurlijk heel erg aan hoeveel mensen je in dienst neemt, hoeveel omzet je genereert en welke kosten je er nog naast maakt. Sta vooral stil bij de reden waarom je muziek maakt en wat je als band wil bereiken met je muziek. De reden is hiervoor vaak niet meteen het geld, maar het plezier wat je er als band uit haalt. Denk dus goed na welke belangrijke schakels je als band in wil zetten, nodig hebt en hoe deze mensen je kunnen helpen met het succes van je band.

 

 

95255103_1853195178148966_6709194522187792384_o.jpg Mirjam Verschoor is 21 jaar oud en student Communicatie - International Event, Music & Entertainment studies aan het Fontys in Tilburg. 

 

Een grote passie van haar is muziek en ze bezoekt dan ook jaarlijks één of meerdere concerten en festivals. Ze is hier altijd mee bezig en probeer haar eigen creativiteit ook in de muziek te verwerken. Naast het luisteren van muziek vindt ze het ook super leuk om er over te lezen en schrijven, vandaar dat ze ook haar eigen blog is gestart.

 

>> MIS GEEN TIPS MEER! KLIK HIER OM WEKELIJKS EEN NIEUWE MUZIKANTENTIP IN JE MAILBOX TE ONTVANGEN <<

Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English

 

DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.

DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.

Go to the Dutch version