hoe je het ‘maakt’ in de nieuwe muziekindustrie

Unfortunately this page isn't available in English.

 

Waar moeten artiesten aan voldoen om succes te hebben in de muziekindustrie, nu en in de toekomst? De Amerikaanse zelfstandig muzikant, acteur, blogger en schrijver Ari Herstand geeft tips!

Deze blog is gebaseerd op dit artikel van CD Baby, waarin een aantal wijze lessen gefilterd worden uit een presentatie van Ari Herstand. We hebben de meest interessante hieronder voor je op een rijtje gezet:

Er was eens een tijd… dat je een platenlabel nodig had. Alles wat je vroeger deed als muzikant was met dit doel in het achterhoofd. Tegenwoordig kunnen de inspanningen die je levert óók de basis vormen voor de rest van je carrière, maar dan eventueel zonder platenlabel.

Als je je shows niet promoot, dan komt er ook niemand. Maak werk van het promoten van je shows!

Er zijn genoeg fans en geld voor ons allemaal. Muziek is geen competitie. Deel wat je weet.

 

Muziek is geen competitie. Deel wat je weet


De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is: ‘Waarom muziek?’ Liefde voor muziek is niet genoeg. Het is geen baan waar je om 5 uur s’ middags klaar bent. Muziek is wie je bent. Het is een levensstijl.

Je hebt mensen nodig die je blijven motiveren. Anders is het een lange, eenzame weg.

Het is vrij eenvoudig om positief op te vallen in de regionale scene. Gezien het niveau van veel lokale bands wordt je al best snel gezien als ‘best goed’. Maar wil je kunnen concurreren op nationaal of internationaal niveau, dan moet je streven naar ‘geweldig’.

Niemand kan voor jou bepalen wat succes is. Voor iedereen is succes anders. Laat je niet beïnvloeden door wat anderen succes vinden. Omring jezelf met mensen die jou ondersteunen in jouw eigen doelen.

 

Voor iedereen is succes anders. Laat je niet beïnvloeden door wat anderen succes vinden


Laat roem geen motivatie zijn. Stel jezelf niet als doel om ‘beroemd te worden’. Roem als doelstelling helpt je niet door maanden of zelfs jaren van tegenslag. Roem is een bijkomend voordeel (of nadeel).

Labels zijn geïntimideerd door veranderingen in de muziekbranche waarin artiesten de controle pakken over hun eigen carrière en zelf dingen voor elkaar krijgen.

Laat een contract bij een platenlabel krijgen niet je doel zijn. 98% van alle artiesten die een contract krijgen aangeboden bij een groot label zullen uiteindelijk toch weer losgelaten worden.

Platencontract? Probeer eerst populair te worden met veel fans.

In de nieuwe muziek business zijn er verschillende wegen die naar succes leiden. Er is geen goede en ook geen foute weg.

Er is geen goede en ook geen foute weg


Laat niemand jou vertellen wat je moet doen als ze niet je doelen weten.

Volg de 50/50-regel. Spendeer de helft van je tijd om dingen te creëren en de andere helft voor het zakelijke gedeelte. (Dat is een gemiddelde voor over een maand, jaar of meer, geen dagelijks schema.)

Volg de 50/50-regel ook met geld. De helft van je geld zou je moeten investeren in je muziek zelf en de andere helft om het te promoten.

Hou budget over om te promoten. De beste muziek is misschien maar door honderd man beluisterd, omdat de artiest niet genoeg geld had om zijn of haar muziek op de juiste manier te delen met de rest van de wereld.

 

De helft van je geld zou je moeten investeren in je muziek zelf en de andere helft om het te promoten


Goede muziek alleen is niet genoeg. Er is al zoveel goede muziek op de wereld.

De manier waarop bloggers en fans je muziek horen, verschilt met de manier waarop jij het hoort. Bloggers en fans zijn voor het grootste gedeelte GEEN muzikanten. Muzikanten horen dingen die horen bij muziek: noten, ritme, akkoorden, klankkleur, productie etc. Bloggers en fans horen vooral muziek voor feestjes, gebroken harten, avontuur, drama, etc.

Vertel je verhaal, anders doet iemand anders het. Draag je gekke muizenoren op het podium? Zijn jullie een broer-zus (of ex-man en -vrouw) duo? Heb je je album helemaal zelf in je eentje opgenomen in een huisje in het bos? Als je geen verhaal hebt, verzin er dan gewoon een.

Richt je op je doelgroep is, niet op je haters. Vind een klein groepje fans en groei vanuit daar verder. Verspil je tijd niet aan degene die je muziek niet leuk vinden.

Veel mensen zullen je muziek niet leuk vinden. Accepteer het.

 

 

Tips in je mailbox ontvangen? Meld je dan hier aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief!