hoe kun je als artiest een burnout voorkomen?

Unfortunately this page isn't available in English

 

Hoe ga je op een gezonde manier om met roem en succes? Hoe ga je om met negatieve comments op social media? Vind jij het lastig om creatief te presteren onder druk? Artiest zijn is een heel bedrijf runnen dat om jou draait, hoe doe je dat? De hulpvragen van artiesten zijn uitzonderlijk en dat vraagt om specifieke kennis van het vakgebied. Daisy van Artiestenpsychologie beantwoordde een aantal vragen!

Foto: Jessie Kamp - No Mans Land

 

Daisy Gubbels is als psychologe gespecialiseerd in het begeleiden van artiesten. Ze heeft een eigen praktijk in artiestenpsychologie en biedt coaching, training en advies aan, aan artiesten, managers, producenten en andere relevante betrokkenen.

 

Wat zijn veelvoorkomende dingen waar artiesten tegenaan lopen?

"Dat varieert heel sterk. Dit kunnen vakinhoudelijke dingen zijn, zoals een ‘writersblock’, gebrek aan creativiteit of inspiratie. Podiumvrees of problemen in de groepsdynamiek van bijvoorbeeld een band.

 

Maar dat kunnen ook problemen zijn die voortkomen vanuit roem of bekendheid, zoals de stress die je ervaart als je continue herkent wordt op straat, de gevolgen hiervan voor je familie of kritiek wat je krijgt op social media.

 

Ook een goede balans vinden tussen werk en privé is vaak een uitdaging voor de artiest. Evenals het maken van keuzes in je carrière vanuit je hart of vanuit je hoofd. Deze laatste problemen liggen vaak aan de basis van een burnout."

 

 

"Een goede balans vinden tussen werk en privé is vaak een uitdaging voor de artiest"

 

 

Wat kunnen artiesten doen om hun mentale gezondheid te verbeteren?

"Wat belangrijk is dat artiesten leren om over hun artiest-zijn te praten. Keuzes die ze maken uitspreken en het pad wat ze als artiest doorlopen expliciet maken. Dit komt omdat artiesten vaak hun carrière hebben opgebouwd vanuit persoonlijke keuzes en interne processen. Maar naarmate je succesvoller wordt, krijg je steeds meer te maken met ‘een bedrijf’.

 

Je bent als artiest in bepaalde mate een bedrijf en dat bedrijf moet je runnen en de eerste stap is om dat expliciet te maken. Denk aan: wie ben ik? Waar sta ik voor? Wat is mijn imago? Welke keuzes maak ik qua optredens, qua media presentatie, welke kanalen gebruik ik hiervoor? Wat heb ik nodig om goed te presteren?

 

Dan kom je vanzelf bij wat je nodig hebt. Voor de een kan dat een coach of psycholoog zijn, voor de ander een training bedrijfsvoering."

 

 

"Maar naarmate je succesvoller wordt, krijg je steeds meer te maken met ‘een bedrijf’"

 

 

Wat zijn tips die je vaak geeft aan muzikanten?

"Blijf dicht bij jezelf. Strategische keuzes werken niet als ze niet dicht bij jezelf liggen. Dan ga je op een bepaald moment een ‘act’ opzetten en dat kost te veel energie. Laat je niet te veel verleiden door kortetermijnsuccessen. Dit kan gaan over welke muziek je uitbrengt, maar ook over met welke merken je eventueel in zee gaat om ze te promoten."

 

Hoe komt het zo dat je in dit vak bent gerold?

"Tijdens mijn studie ben ik me gaan richten op een werkveld wat mijn interesse had gewekt: de doelgroep Artiesten. En tijdens mijn onderzoek kwam ik er achter dat er ook vanuit de artiestenwereld behoefte was aan kennis en inzicht vanuit de psychologie. Ik kwam er achter dat die kennis tot op dat moment nog heel beperkt was, dus in 2013 ben ik begonnen met het vakgebied Artiestenpsychogie, met het doel dat artiesten meer kennis krijgen van de mentale processen van hun bijzondere werkgebied en zodat coaches en psychologen kun cliënten die ‘artiest-zijn’ beter en gerichter kunnen begeleiden."

 

 

Succes kun je niet afdwingen, je eigen geluk wel

 

 

Heb je nog andere tips of opmerkingen die je kwijt wil aan muzikanten?

"Blijf je eigen energie volgen. Je zult iets moeten aanhouden als kompas in je leven en ik geloof dat je eigen energie het beste kompas is. Word jij er blij van, dan ga er voor en als je merkt dat er weerstand ontstaat, luister en kijk naar die weerstand.

 

Durf daarbij ook te veranderen en te groeien. Veel artiesten blijven hangen in ‘dat wat werkt’ of dat wat ze eens leuk vonden. Dit met het gevolg dat ze ‘ineens’ belanden op een plek waar ze zich niet meer goed voelen. Ik hoor veel artiesten die in deze situatie belanden zeggen: “Ik doe het leukste van de hele wereld, maar ik vind het niet meer leuk”. Blijkbaar zijn ze ergens gestopt met voelen en zijn ze gewoon verder gegaan op wat ze dachten leuk te vinden. Heb het lef om van koers te veranderen!

 

Succes kun je niet afdwingen, je eigen geluk wel."

 

 

 

>> MIS GEEN TIPS MEER! KLIK HIER OM WEKELIJKS EEN NIEUWE MUZIKANTENTIP IN JE MAILBOX TE ONTVANGEN <<

Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English

 

DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.

DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.

Go to the Dutch version