promoot je muziek op een leuke manier!

Unfortunately this page isn't available in English.

 

Veel muzikanten zijn niet bepaald op hun gemak bij het idee om hun eigen muziek te promoten. Maar er zijn genoeg manieren om de aandacht te trekken naar je muziek zonder de ongemakkelijke ‘koop mijn muziek’ post op social media. Een artikel vol ideeën!

 

Laten we het hebben over de meest effectieve manier om je muziek te promoten: Content Marketing. Dat klinkt niet bepaald sexy, niet als iets wat rocksterren graag zouden willen doen. Maar stiekem is het dat wel, want het is eigenlijk veel leuker dan commerciële posts! En het werkt: veel van de meest succesvolle muzikanten gebruiken een content marketingstrategie, zelfs als ze het zelf niet eens doorhebben.

 

Deze blog is gebaseerd op dit artikel van Discmakers

 

Wat is content marketing?
Niemand heeft zin om een Facebook-pagina te volgen als er alleen maar ‘koop mijn muziek’-posts op worden geplaatst. Deze tactiek werkt niet meer, mensen willen een andere reden hebben om je te gaan volgen. Dat betekent niet dat je je muziek niet meer kunt promoten. Dat kan wel degelijk! Maar dan op een andere manier.

 

Bij content marketing trek je fans naar ‘binnen’ met verleidelijke en interessante ‘content’. Je gebruikt leuke en/of interessante berichten om publiek te trekken, te behouden en uiteindelijk om te zetten in kopers en supporters.
 
En het voordeel voor muzikanten is: je hebt al heel veel leuke content voorhanden! Mensen vinden in het algemeen het ‘muzikantschap’ an sich al heel interessant. Hoe ziet dat eruit? Wat komt er allemaal bij kijken? 

 

Mensen vinden in het algemeen het ‘muzikantschap’ an sich al heel interessant

 

Echte fans vinden
Het is belangrijk om te begrijpen dat je niet iedereen hoeft te bereiken. Het aantal volgers dat je op social media hebt, is alleen een getal. Mensen die je volgen maar die je muziek niet echt leuk vinden, zullen uiteindelijk niet je muziek kopen. Het is dus belangrijk om niet per se VEEL volgers te krijgen (mooi meegenomen natuurlijk), maar vooral de JUISTE volgers te hebben. Fans die daadwerkelijk je muziek kopen, naar shows komen en je ondersteunen.
 
Houd altijd je ideale fan in gedachten wanneer je nieuwe berichten, blog post, video's of evenementen aan het maken bent. Wat willen ze zien? Wat zijn hun (andere) interesses en hobby’s? (Tip: als je het niet zeker weet, vraag het ze!). Stel: je weet dat veel van je fans zelf muzikant zijn, dan willen ze misschien een tutorial of reviews van je muziek zien.

 

Vind fans die daadwerkelijk je muziek kopen, naar shows komen en je ondersteunen


Hoe die liefhebbers van jouw muziekstijl jou vinden? Dat kun je doen door Facebook-advertenties. Maar daar moet je pas aan beginnen als je zelf een heel goed beeld hebt van je ideale fan en je op je social media al regelmatig berichten post die interessant en/of leuk zijn. Eerst een community opbouwen, en daarna uitbreiden!
 
Welk album zou je eerder kopen?
Een album van een artiest die alleen een paar aankondigingen plaatst nadat het album is uitgebracht, of een album van een band die voorafgaand een wekelijkse vlog-serie heeft geplaatst, die het proces van het maken van het album liet zien?

 

Ervan uitgaande dat de muziekkwaliteit even goed is, zouden de meeste mensen voor het laatste kiezen. Betrek de fans bij het proces! Leg de lat voor de dingen die je deelt lager: niet alles wat je deelt hoeft al klaar te zijn. Het hoeft niet allemaal al perfect te zijn. Misschien kunnen fans zelfs meedenken of meebeslissen met bepaalde dingen!

 

Betrek de fans bij het proces!


Gebruik relevante calls-to-action
Je kunt geen geld verdienen door alleen geweldige gratis content te maken. Dan komen calls-to-actions (CTA) om de hoek kijken. Dat is eigenlijk niets anders dan zéggen wat je wilt dat je fans doen. Misschien wil je dat je fans je album vooraf bestellen, een kaartje reserveren voor een show of je crowdfunding-campagne ondersteunen. Zet het er letterlijk bij!

 


EEN AANTAL IDEEEN: 
- Plaats een foto op Facebook van jou en een fan die kaarten heeft gewonnen van je show. Laat je fans weten dat zij dat ook kunnen winnen, bijvoorbeeld door een pre-order te plaatsen in plaats van te wachten totdat het album uit is.


- Maak een YouTube-video waarin je je fans leert hoe je je nieuwe nummer op gitaar kunt spelen. Voeg een link toe waar ze het nummer kunnen kopen.


- Post een korte video waarin je je fans vertelt waar de tekst van een nieuw liedje over gaat. Daar plaats je vervolgens een link bij waar men je nieuwe album kan pre-orderen of kopen.


- In plaats van het spammen met aankondigingen over je nieuwe album, zou je voorafgaand ook een vlog-serie op YouTube kunnen posten die laat zien hoe je je album hebt gemaakt. Vergeet natuurlijk niet de pre-order/koop-link er aan toe te voegen.
 

 

Tips in je mailbox ontvangen? Meld je dan hier aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Published on 04/12/2017

Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English

 

DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.

DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.

Go to the Dutch version