vinyl uitbrengen? tips van matthijs kropff! (lighttown fidelity)

Unfortunately this page isn't available in English.

 

Als er íemand veel verstand heeft van vinyl dan is het wel Matthijs Kropff van Eindhovens platenlabel Lighttown Fidelity. Wil je met je band ooit vinyl uitbrengen? Check dit artikel vol tips!

 

WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN VINYL?

“Goed geperst vinyl heeft een mooi vol, warm geluid en laat je muziek klinken zoals deze echt bedoeld is. Daarnaast is het een gaaf formaat waarop je artwork goed tot zijn recht komt. En een LP heeft natuurlijk veel meer uitstraling als een CD'tje of een digitale release, als je muziek als band op vinyl uitkomt dan is dat ook een teken dat je serieus met je muziek bezig bent.”


“Als je muziek op vinyl uitkomt dan is dat een teken dat je serieus met je muziek bezig bent”


WAT ZIJN DE NADELEN VAN VINYL?

“Het grootste nadeel van vinyl is de prijs. Het is veel kostbaarder om een LP te laten persen dan CD’s te laten maken. Daarnaast kost het ook nogal wat tijd om vinyl te laten persen, dus maak een goede planning voordat je een releasedatum kiest die totaal niet haalbaar is. Een bijkomend nadeel van de prijs van vinyl is dat het daardoor minder geschikt is om voor promotie doeleinden te gebruiken. Als je naast vinyl geen CD's of ander medium hebt waar je muziek op uit gebracht wordt, moet je je dus goed bedenken hoe je de media en fans kennis gaat laten maken met je muziek. LP's weggeven is een nogal prijzige manier van promo bedrijven.”


“LP's weggeven is een nogal prijzige manier van promo bedrijven”

 

MET WAT VOOR EEN LEVERTIJD MOETEN BANDS REKENING HOUDEN?

“De extreem lange wachttijden van de afgelopen jaren lijken (gelukkig!) een beetje achter ons te liggen, maar nog altijd kost het laten persen van vinyl behoorlijk wat meer tijd dan de productie van een CD. Waar het voorheen minstens drie maanden duurde om vinyl te laten persen, waarbij wachttijden tot een half jaar voorkwamen, lukt het tegenwoordig meestal wel om in een week of 10-11 vinyl te laten persen, maar de doorlooptijd is daarbij wel afhankelijk van een groot aantal factoren (oplage, tijd van het jaar, welke perserij gebruik je) dus informeer vooraf goed naar de te verwachten levertijd om discussie achteraf te voorkomen.”


“De extreem lange wachttijden lijken (gelukkig!) een beetje achter ons te liggen, maar nog altijd kost het behoorlijk wat meer tijd dan de productie van een CD”

 

WAT IS/ZIJN GOEDE ADRESJES OM TE LATEN PERSEN?

“Het is vooral van belang om te weten met wie je van doen hebt. Is de partij waarmee je contact hebt een perserij of betreft het een broker?

 

Een perserij is een bedrijf dat een of meerdere persen in eigen beheer heeft en dus daadwerkelijk zelf vinyl perst. In Nederland is op het moment slechts één perserij actief, Record Industry in Haarlem. In de ons omringende landen zijn meerdere perserijen actief.

 

Een broker is een tussenpersoon die niet zelf perst, maar die productiecapaciteit inkoopt bij een perserij. Het nadeel van werken met een broker is dat je dus geen rechtstreeks contact hebt met de perserij, maar dat er altijd iemand tussen zit. Het voordeel kan in de prijs zitten, een broker koopt in het groot in bij een perserij en krijgt daarom een voordeligere prijs als iemand die eenmalig een kleine oplage LP's of een singletje laat persen. Zelfs met hun marge er bovenop is het dus vaak voordeliger om via een broker te werken. Mocht je met een broker in zee gaan, zorg er dan wel altijd voor dat je achterhaalt waar zij hun vinyl laten persen, zodat je weet waar je platen of singles geperst worden. Het maakt nog verschil of een broker met een obscuur bevriend perserijtje samenwerkt, of capaciteit heeft ingekocht bij een grote, gerenommeerde perserij.”


“Zelfs met hun marge er bovenop is het vaak voordeliger om via een broker te werken dan via de perserij zelf”

 

WAAR MOETEN DE BANDS REKENING MEE HOUDEN MBT HET AANLEVEREN VAN ARTWORK?

“Houd er bij het maken van artwork vooral rekening mee dat het ‘t juiste formaat heeft om gedrukt te kunnen worden, waarbij vooral de juiste resolutie van belang is. Zorg dat teksten niet te klein op de hoes komen, het moet wel leesbaar zijn! En zorg voor een goed en onderscheidend ontwerp, je wil immers opvallen in de platenbakken! Goed artwork helpt LP's verkopen!”


“Goed artwork helpt LP's verkopen!”

 

WAAR MOETEN DE BANDS REKENING MEE HOUDEN MBT HET AANLEVEREN VAN DE AUDIO?

“Als je de mogelijkheden die vinyl biedt qua geluidskwaliteit volledig wil benutten, moet je er voor zorgen dat je opname speciaal voor vinyl gemasterd wordt, aangezien de mastering voor vinyl anders is dan die voor een CD. Zomaar een-op-een de master van je CD ook voor vinyl gebruiken is zonde en doet de kwaliteit van vinyl volledig teniet.”


“Zomaar een-op-een de master van je CD ook voor vinyl gebruiken doet de kwaliteit van vinyl volledig teniet”

 

NOG ANDERE TIPS?

“Bedenk van tevoren wat je precies uit wilt (laten) brengen. Ga je voor een heel album met alles erop en eraan of zou een 10" of zelfs een single een beter passende keuze zijn om mee te beginnen?”

 

“We hebben ter gelegenheid van Record Store Day een Lighttown Fidelity verzamel-CD samengesteld”

 

 

NOG LEUKE RELEASES IN DE PLANNING STAAN? EN/OF IETS ANDERS WAAR JE GRAAG PROMO VOOR WIL MAKEN?

“We hebben ter gelegenheid van Record Store Day, dit jaar op zaterdag 22 april a.s., een Lighttown Fidelity verzamel-CD samengesteld die een mooi overzicht van hetgeen er op het moment op het label actief is weergeeft. Tijdens Record Store Day te krijgen in de Eindhovense platenzaken en zolang de voorraad strekt gratis bij elke bestelling die gedaan wordt in onze webstore! Op de CD o.a. Komatsu, ZooN, The Dirty Denims, Tigre Blanco, Candybar Planet en vele anderen, zowel uit Eindhoven als van (ver) daarbuiten!

 

 

Foto: Studio Stuimig

Tips in je mailbox ontvangen? Meld je dan hier aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English

 

DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.

DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.

Go to the Dutch version