3 tips voor het promoten van je optredens d.m.v. e-mailmarketing

3 tips voor het promoten van je optredens d.m.v. e-mailmarketing

Het is moeilijk om publiek aan te trekken voor je optredens. Ook al is de entree gratis en promoot je het goed met o.a. posters en social media, dan nog kan het erg lastig zijn om voldoende bezoekers te krijgen. In dit artikel leer je hoe je e-mailmarketing hiervoor in kunt zetten.

 

Stel, je wil 100 bezoekers naar je optreden trekken. Dan heb je méér dan 100 fans nodig. Want niet iedereen zal naar je optreden komen, om diverse redenen: ze wonen niet in de buurt, ze kunnen die dag niet of de bank ziet er toch nét wat aanlokkelijker uit een avond uit. Voor veel publiek bij je optredens is het dus noodzakelijk om je fanbase op te bouwen.

 

Het opbouwen van een e-mail lijst kan daar bij helpen. Waarom? Social media is erg belangrijk, maar daar wil je niet van afhankelijk blijven. Social media heb je niet in de hand. Is niet van jou. Zodra Facebook iets besluit aan te passen dan moet je daarmee ‘dealen’. E-mailadressen zijn wél van jou zodra mensen daar goedkeuring voor hebben gegeven en tot wanneer ze zich uitschrijven voor je mailings. Je komt daarmee direct in iemand inbox, wat ook veel krachtiger is dan het bereik wat je op social media hebt.

 

 

Social media is erg belangrijk, maar daar wil je niet van afhankelijk blijven

 

 

Daarom is het belangrijk dat je een lijst met e-mailadressen gaat verzamelen van je fans. Hoe je dat doet? Door iets van waarde aan te bieden in ruil voor een mailadres. Bijvoorbeeld gratis downloads van een aantal van je liedjes. Of misschien wel iets heel anders. Iets wat mensen echt een goede reden geeft om een mailadres achter te laten. Dus niet alleen maar ‘schrijf je in voor onze nieuwsbrief’, of ‘blijf op de hoogte van updates’. Dat triggert misschien een paar mensen, maar lang niet genoeg mensen.

 

Als je eenmaal je mailinglijst op aan het bouwen bent, kun je onderstaande tips gebruiken om uiteindelijk ook meer bezoekers bij je optredens te krijgen:

 

1. Bouw een relatie op
Zorg dat ze je leren kennen. En zorg dat jij je fáns leert kennen! Bouw het op stapje voor stapje op. Mail regelmatig naar de mensen op je lijst. Door bijvoorbeeld eerst te vertellen wie je bent. Achtergrondverhalen. Leuke content die mensen leuk vinden om te ontvangen. Zo bouw je een relatie met je fan op, waardoor ze steeds meer ‘moeite’ voor je willen gaan doen, waaronder het bezoeken van een optreden. Je maakt ze ‘warm’ voordat je iets van ze verlangt. Dus niet meteen vragen of ze iets van je willen kopen of naar een optreden willen komen, eerst vooral veel géven!

 

Maak je relatie sterker doormiddel van communicatie en nieuwsbrieven!



2. Specifieke doelgroep
Zodra je over optredens gaat mailen, zorg er dan voor dat je alleen de juiste mensen daarover mailt. Iemand in Groningen zal misschien niet naar een optreden in Zuid-Limburg komen. Óf het moet een heel speciaal optreden zijn, dan kan dat wel het geval zijn. Dit moet je per optreden bepalen. Zodra je de ‘straal’ hebt bepaald waaruit je fans naar je optreden zouden willen komen, kun je in een mailprogramma zoals Mailchimp ervoor zorgen dat alleen mensen binnen die straal de mail ontvangen, zodat je de rest niet ‘vermoeit’ met je mail terwijl ze toch nooit zouden komen. Zo hou je je inschrijvers ‘vers’ en kunnen ze er vanuit gaan dat mails van jou altijd betrekking op hen hebben.

 

 

Mensen hebben vaak rond de 7 ‘touchpoints’ nodig om uiteindelijk tot actie over te gaan



3. Maak er iets speciaal van
Misschien is deze tip niet van toepassing op ieder optreden, maar probeer regelmatig optredens wat specialer te maken dan ‘alleen een optreden’. Geef de mensen een reden om óók naar dit optreden te komen. Dus: kun je er een speciaal thema aan hangen? Kun je iets speciaals doen met je set? Heb je iets te vieren? (Je 100e optreden, de verjaardag van je band, of het 5-jarige bestaan van je album?) Een speciaal optreden geeft ook een goede reden om er wat vaker over te mailen. Splits nieuwtjes over het optreden bijvoorbeeld in meerdere mails. Mensen hebben vaak rond de 7 ‘touchpoints’ nodig om uiteindelijk tot actie over te gaan (bijvoorbeeld tickets kopen of het in hun agenda te zetten). Dus als je vaker mailt, in combinatie met social media en eventueel posters en flyers, kom je eerder aan het aantal ‘touchpoints’ die sommige mensen nodig hebben om de knoop door te hakken.

 

 

ebook-download-page-2.png