begrijp de fanreis en krijg meer fans

begrijp de fanreis en krijg meer fans

Als je als muzikant je fanbase wil vergroten door middel van online marketing, dan is het belangrijk dat je begrijpt dat je ook online met echte mensen te maken hebt. Hierbij gelden dus ook de psychologische regels als in het ‘echte leven’ op het moment dat je de interactie aan gaat. Je leert er in dit artikel meer over!

Een voorbeeld: als je iemand voor het eerst ziet, ga je degene niet meteen vragen om te trouwen. Hij of zij zal alleen al het geven van een telefoonnummer een grote drempel vinden. Want wie ben jij eigenlijk? Vind ik je wel leuk? Hebben we dezelfde waarden? En wat wil je met die contactgegevens doen?

En toch doen veel muzikanten online iets vergelijkbaars in de zoektocht naar fans!

Stel je eens voor: je bent op een feestje en je bent overtuigd dat een andere gast die je nog nooit in het echt hebt ontmoet jouw muziek geweldig zou vinden. Stap je dan op diegene af zonder een hand te geven, zonder jezelf voor te stellen en schreeuw je dan in z'n oor: KOOP M'N MUZIEK!!!!

Nee joh, in het echt zou jij dat ook niet doen. Maar waarom online wel?

Bij het opbouwen van een fanbase heb je te maken met een ‘fanreis’. Van ‘onbekende’ naar ‘actieve promotor’ doorgaat een fan 4 fases, met de daarbij horende 8 stappen.


ONTDEKKING

1) Introductie
Grijp de kans om een goede eerste indruk te maken, maar wel met ‘swag’. Gedraag je niet meteen als een deur-tot-deur verkoper, maar geef de luisteraar de mogelijkheid om nieuwsgierig te worden. Je wil het liefst dat ze (denken dat ze) je zélf hebben ontdekt.

 

2) Educatie
Voordat iemand goedkeuring aan je geeft om contact op te nemen, moet ie eerst meer van je weten. In de ‘educatie’ stap komt naar voren of jij en de potentiële fan dezelfde waarden en interesses hebben ja of nee.

 

 

ONTWIKKELING

3) Contactgegevens
In deze stap geef je luisteraars een goede reden voor het geven van zijn/haar e-mailadres. Ze geven dan goedkeuring voor verder contact.

 

4) Relatie opbouwen
Dit is je kans om luisteraars te ‘belonen’ voor het zetten van een stap verder. Je blijft hier mee doorgaan, ook tijdens de volgende fases, op een steeds persoonlijkere manier. Dit doe je door middel van e-mailmarketing én social media.

 

 

ONTKNOPING

5) Laagdrempelige support
Dit is de stap waarin je voor het eerst een (laagdrempelige) support vraagt. Bijvoorbeeld het bezoeken van je optreden bij hen in de buurt met een lage entree, of het kopen van een laag geprijsd merchandise item.

 

6) Hoogdrempelige support
Hier ga je vervolg verkopen stimuleren en ook de verkoop van hoger geprijsde merchandise items.

 

 

ONTSTEKING

7) Passieve promotie
Mensen hebben je ontdekt, leren kennen en je op wat voor manier gesupport. Dan ben je klaar, toch? Nee! Als je ook deze laatste fase goed aanpakt, dan komen er ‘als vanzelf’ nieuwe mensen binnen in de ‘ontdekkingsfase’. ‘Passieve promotie’ wil zeggen dat je je fans vraagt iets te doen wat weinig inspanning vraagt, maar wel helpt bij het bereiken van nieuwe mensen. Je maakt het ze zo makkelijk mogelijk.

 

8) Actieve promotie (streetteam)
Bij actieve promotie ga je nog een stapje verder. Mensen gaan actief voor je (misschien wel letterlijk) de straat op om je te helpen met promotie. Je stimuleert ze om digitaal een goed woordje voor je te doen op een georganiseerde manier.

 

 

Dit is een tip van Onlighting – online marketing voor muzikanten:
www.onlightning.nl
www.facebook.com/onlightningnl

Gepubliceerd op 11/04/2019