hoe je meer optredens krijgt door jezelf te vergelijken

hoe je meer optredens krijgt door jezelf te vergelijken

Dit artikel werd oorpspronkelijk geplaatst op de blog van Gigstarter.

 

Muzikanten vinden het vaak niet fijn om zichzelf te vergelijken met andere (bekendere) artiesten. Ze vinden het arrogant, vinden zichzelf niet goed genoeg en/of vinden dat ze unieke muziek maken en nergens mee te vergelijken zijn. En toch is het heel belangrijk om in je Gigstarter profiel achter ‘Klinkt als’ in te vullen op welke bekende artiesten je muziek lijkt, want dat bevordert je vindbaarheid. In deze blog geeft Mirjam Sieben van Onlightning een stappenplan hoe je erachter komt welke artiesten je hier het beste in kunt vullen.

 

Misschien spoken deze zinnen in je hoofd: “Mijn muziek is volledig uniek” En “wij zijn niet in een hokje te plaatsen!”. Ten eerste betwijfel ik het of er écht geen invloeden te horen zijn in je muziek. En ten tweede is het gewoon heel belangrijk voor je vindbaarheid en zichtbaarheid, vooral bij online marketing én bij online boekingen.

 

Want potentiële fans én boekers hebben houvast nodig aan iets wat ze al kennen. Ook al vind je het dus misschien niet leuk om jezelf te vergelijken met andere artiesten, wil ik je toch vragen om de opdrachten in deze blog uit te voeren. Je hebt hier namelijk in de rest van je muzikale carrière nog veel aan. Zo kun je het bijvoorbeeld gebruiken in je biografie en bij het adverteren op social media.

 

 

Potentiële fans én boekers hebben houvast nodig aan iets wat ze al kennen

 

 

De 4 stappen om tot een lijstje ‘Klinkt als’ namen te komen voor je Gigstarter profiel zijn:

 

1) Eigen inspiratiebronnen
Noteer 5 van je idolen, artiesten / bands waardoor je bent geïnspireerd en/of die hoorbaar zijn in je muziek.

 

2) Persoonlijke berichten
Stuur naar 5 vrienden / familieleden / kennissen / fans waarvan je denkt dat ze een goede kijk hebben op (jouw) muziek een persoonlijk bericht met een linkje 1 of meerdere liedjes en vraag ze minimaal 3 artiesten te noemen waar ze aan moeten denken en vul die in. Over het algemeen geven mensen graag hun mening en voelen ze zich belangrijk als je zoiets aan ze vraagt. Het kan zijn dat ze zeggen ‘jij bent uniek, jij klinkt als jij’, maar neem daar geen genoegen mee. Misschien hebben ze weinig tijd, geen idee, zijn ze lui of willen ze je een plezier doen. Als ze dat zeggen, vraag dan door, of vraag ze of ze misschien wat meer tijd nodig hebben. Als ze antwoorden geven waar je het zelf eigenlijk niet mee eens bent, schrijf ze toch op. Er zal toch érgens een kern van waarheid in zitten, zeker als meerdere mensen dat antwoord geven.

 

3) Social media vraag
Plaats een bericht op Facebook (op je artiestenpagina en eventueel je persoonlijke pagina) en eventuele andere social media waarin je vraagt of je volgers artiesten kunnen noemen waar ze aan denken als ze je muziek horen. Noteer de antwoorden allemaal en maak uiteindelijk een lijst van de top 10, met bovenaan de meest genoemde artiest/band. Tip: maak een leuke afbeelding met daarop de vraag in het groot, dat valt lekker op in de tijdlijn.

 

4) Uiteindelijke lijst
Maak een uiteindelijke lijst van minimaal 3 en maximaal 10 artiesten waarin je alle antwoorden combineert, met op nummer 1 de meest voorkomende artiest. Zet deze op volgorde in je Gigstarter profiel.

 

 

Dit waren de vier stappen om tot de ultieme vergelijkbare artiesten voor jouw act te komen. Wil jij weten hoe je op consistente basis je fanbase kunt opbouwen, zichtbaar kunt worden waardoor je beroemd wordt in je niche en zo makkelijker optredens boekt? 

 

Na het lezen van dit e-book weet jij precies:

  • De psychologie achter de ‘fanreis’ die fans doormaken en hoe je op de juiste manier de interactie met ze aangaat.
  • Hoe je zichtbaar wordt en dus beroemd wordt in je niche.
  • Hoe je een community opbouwt rondom je muziek met betrokken fans.

 

KLIK HIER OM HET GRATIS E-BOOK TE DOWNLOADEN

 

 

 

 

>> MIS GEEN TIPS MEER! KLIK HIER OM WEKELIJKS EEN NIEUWE MUZIKANTENTIP IN JE MAILBOX TE ONTVANGEN <<

Gepubliceerd op 11/03/2020