online je muziek promoten (3/4): hoe word je zichtbaar op social media?

Corona heeft toegeslagen. Offline je muziek promoten, zoals bij optredens, kan momenteel niet. Wat je online kunt doen om je fanbase op te bouwen? We delen deze week vier blogs met daarin tips en inzichten voor het promoten van je muziek door online marketing. Stap 3: word zichtbaar op social media.

Je weet nu in welk ‘seizoen’ je zit en wat voor soort posts je kunt delen op social media. Maar hoe zorg je er nu voor dat je beroemd in je niche wordt en niet onbekend blijft, vergeten of irritant gevonden wordt omdat je teveel deelt?

relevantie.png

 

 

Je hebt geleerd dat je altijd zichtbaar moet blijven, ongeacht in welk ‘seizoen’ je ook zit. Dus ook als je in een schrijfproces zit, of in de studio, dan wil je regelmatig dingen posten. Ik zie nu nog heel veel muzikanten die bang zijn om te veel te posten. Maar als je de juiste dingen deelt, dan staat je doelgroep juist te springen om je content, in plaats van dan ze je irritant vinden. Op het moment dat je relevante content gaat delen in een hoge frequentie, dan word je heel zichtbaar, oftewel beroemd (in je niche).

 

Verhouding tussen de soorten posts
Hieronder zie je een plaatje van de ideale verhoudingen tussen de 6 soorten posts waar je in mijn vorige blog over hebt geleerd.

 

verdeling.png

 

 

Dit is een uitgangspunt. Het hoeft dus niet EXACT deze verhoudingen te hebben, maar het is wel een goede leidraad die je aan kunt houden zodat je niet teveel of te weinig promo-posts plaats bijvoorbeeld. Stel, je hebt een lange tijd geen optredens, of je bent zelfs een artiest die zich daar helemaal niet op op focust, dan kun je de 20% van de ‘optredens’ content soort naar eigen inzicht verdelen over de andere 5 soorten posts.

 

Maar het gaat erom: als je ongeveer deze verdeling aanhoudt, dan kun je super zichtbaar zijn met een hoge frequentie zonder dat het voor de juiste mensen (je ideale fans) irritant wordt. En als je super zichtbaar bent, dan zullen mensen vaker aan je denken en dan ook veel eerder actie ondernemen als je nieuwe muziek uit brengt of iets te koop hebt.

 

Hoeveel moet je dan posten?
Hoe vaak je content plaatst verschilt per platform. Aangezien je beroemd wil worden in je niche, top of mind wil blijven en niet vergeten wil worden, wil je op regelmatige basis zichtbaar blijven. Hieronder volgt een lijst met de gebruikelijke platformen waarin je ziet hoe vaak je content plaatst. Afhankelijk van het seizoen waarin je je bevindt, plaats je dus in een lage, midden of hoge frequentie content.

 

Frequentie1.png

Frequentie2.png

 

Hoe hou je dit vol?
Als je echt zichtbaar wil worden dan is het slim om dit strategisch aan te pakken. Maak een plan (ook wel contentkalender genoemd) en ‘stick to it’. Je maakt een weekplanning op zo’n manier dat het voor jou overzichtelijk en handig is, zodat je meer overzicht krijgt en verder vooruit kunt denken. Want dan kun je ook berichten inplannen zodat je er niet iedere dag meer aan hoeft te denken, dat geeft rust én resultaten. Succes!

 

 

In volgend artikel (en laatste uit deze reeks) leer je hoe je een community rondom je muziek kunt bouwen. 

 

 

 

Dit artikel is geschreven door Mirjam Sieben, zij werkt bij POPEI op de PR/communicatie afdeling, zit zelf in de band The Dirty Denims en leert met Onlightning andere muzikanten online marketing in te zetten voor hun muziek. 

 

 

>> MIS GEEN TIPS MEER! KLIK HIER OM WEKELIJKS EEN NIEUWE MUZIKANTENTIP IN JE MAILBOX TE ONTVANGEN <<

Gepubliceerd op 07/05/2020