robbin gielen (indigo atlas) geeft tips over management en werken in de muziekindustrie

robbin gielen (indigo atlas) geeft tips over management en werken in de muziekindustrie

Robbin Gielen van Indigo Atlas is project manager bij Strictly Creative (o.a. management van Anneke van Giersbergen en LAVALU). Ook geeft ze les op de Metal Factory als docent Music Business. Ze geeft tips over het management voor je muziek én voor mensen die graag in de muziekindustrie willen werken!

 

In 2012 liep je stage bij Zwaardvis Music en leerde je meer over day-to-day management. Wat komt er allemaal kijken bij het dagelijks management van een band?
"Het day-to-day management zie ik eigenlijk als de praktische uitvoering van het lange termijn plan dat als blauwdruk voor een artiest bepaald is. Hierin zie ik veel contact met de artiest zelf, maar ook met andere partijen als boekers, labels, publishers etc. Maar ook sessies rond contentcreatie, de opzet en uitvoering hier van. Ook het beluisteren van nieuwe tracks, strategiebepaling daarvoor, het constante zoeken naar kansen en mogelijkheden om ‘haakjes’ te creëren voor een band schaar ik onder de dagelijkse werkzaamheden."

 

 

"Het day-to-day management zie ik eigenlijk als de praktische uitvoering van het lange termijn plan"

 

 

Je bent op Metal Factory docent Music Business. Wat zijn de 3 tips/leerpunten die je de leerlingen vaak meegeeft met betrekking tot de zakelijke kant van hun muziek?
"In eerste instantie probeer ik mijn studenten een beeld de geven dan de spelers in het veld, welke partijen betrokken - kunnen - zijn en wat de daarbijbehorende taken zijn. Vervolgens probeer ik te schetsen hoe belangrijk netwerk is en wat dat voor mij betekent heeft en nog steeds doet, dat is namelijk de enige manier in mijn beleving. Daarnaast probeer ik mijn studenten een ondernemende houding aan te leren, nieuwsgierigheid aan te wakkeren en zelfvertrouwen aan te spreken om ergens de schouders onder te zetten, ook als nog niet alles helemaal helder of uitgestippeld is."

 

Wat kunnen startende muzikanten zélf doen om hun muziek carrière te managen?
"'Je shit voor elkaar hebben...' Is iets wat ik heel vaak hoor. Voor mij laat dit zich vertalen naar je zaken op orde hebben, een bepaalde structuur te hebben binnen je band, professioneel te werken. Daarnaast is het constant werken aan en verzorgen van je netwerk een hele belangrijke. Als je dat op orde hebt, kun je de nodige kennis en expertise aanspreken, zodat je in de basis vrij lang zelf voor groei binnen en rond de band kunt zorgen. Ik ben van mening dat de band zelf ten alle tijden de drijvende kracht moet zijn. Die passie moet zich vertalen naar de wil om jezelf in te zetten en altijd hard te werken."

 

 

"Een netwerk opbouwen is heel belangrijk, dat is namelijk de enige manier in mijn beleving"

 

 

Je bent assistent manager bij Stricly Creative, bij Rob Snijders voor o.a. Anneke van Giersbergen en VUUR. Wat voor een werkzaamheden horen daar bij?
"Dit houdt in dat ik samen met Rob werk aan die onderliggende blauwdruk, een aantal jaren vooruit kijk en die tijdlijn probeer in te vullen. Dit kan betrekking hebben op projecten die we willen uitrollen, samenwerkingen die we aan willen gaan, releases die we inplannen, tours die in de basis opgezet moeten worden. En alle partijen die daarbij betrokken zijn - boekers, label, publisher, bandleden etc. - daarover te informeren. Maar ook de pre-productie voor shows, het opzetten van productievergaderingen voor desbetreffende shows, bespreken met crew, maar soms ook tickets boeken voor buitenlandse vluchten, meedenken over wat we met merchandise gaan doen etc. etc."

 

Wanneer raad je startende muzikanten om een manager aan te trekken?
"Ik heb het idee dat bands steeds eerder denken dat ze een manager nodig hebben, terwijl ik van mening ben dat je een behoorlijke tijd je zaken zelf kunt regelen. Er is volgens mij niet een bepaald punt waarop je een manager zou moeten aantrekken, ik denk dat het een wisselwerking is. Enerzijds wordt het misschien teveel werk voor een band om zelf te doen, anderzijds kan bepaalde kennis en expertise ontbreken. Maar belangrijk is volgens mij om je ook af te vragen wat er voor die andere partij - in dit geval de manager - in zit. Is het voldoende lucratief voor iemand om er tijd en energie in te steken?"

 

 

"Bands denken steeds eerder dat ze een manager nodig hebben, terwijl ik van mening ben dat je een behoorlijke tijd je zaken zelf kunt regelen"

 


Verder nog tips voor muzikanten mbt de zakelijke kant van de muziekindustrie?
"Er is volgens mij ongelooflijk veel kennis te vergaren - online, Muzikantendagen, seminars etc. - over de zakelijke kant van de industrie. Duik daar als eerste eens in, ga op zoek, stel vragen aan mensen die dit werk langer doen, vraag of je eens mee mag lopen etc. Kortom; ga actief op zoek naar informatie."

 

En ter afsluiting, heb je nog tips of adviezen voor mensen die net zoals jij willen werken in de muziekindustrie?
"Het sluit een beetje aan op wat hier boven staat, initiatief nemen, kennis opzoeken, mensen aanspreken.. dat alles samen is volgens mij ’the way to go’. Weet waar je goed in bent, ga daar naar op zoek als je het nog niet weet en probeer daar ervaring in op te doen. Mijn ervaring is dat vrijwel iedereen bereid is je te helpen, als je daar om vraagt. Ik zou willen dat ik tijdens bijv. mijn studie in Leeuwarden nog meer kansen had gegrepen om eens mee te lopen met iemand die tourmanagement doet of producties draait in een poppodium. Op die manier krijg je een idee van wat nou echt bij je past en waar je kwaliteiten liggen. Dat, en vriendelijk zijn, altijd."

 

 

>> MIS GEEN TIPS MEER! KLIK HIER OM WEKELIJKS EEN NIEUWE MUZIKANTENTIP VAN POPEI IN JE MAILBOX TE ONTVANGEN <<

Gepubliceerd op 28/02/2020