interview met radar men from the moon

Unfortunately this page isn't available in English.

 

Radar Men From The Moon heeft een nieuwe plaat uit en dan is het hoog tijd om daar eens een praatje over te maken. De band maakte met ‘Subversive III: De Spelende Mens’ de trilogie compleet en dat is een heugelijk feit. Daarnaast was het een interessant jaar voor de band met mooie samenwerkingen met o.a. het Engelse Gnod.

Het Eindhovense viertal dropt met deze plaat hun 5de grote release, als we de demo ‘Intergalactic Dada & Space Trombones’ even niet mee tellen. Daarmee zijn de avant-gardistische space rockers op een eenzame hoogte belandt binnen het Eindhovense rocklandschap. Geheel in eigen stijl is deze band er een die Eindhoven als muziekstad op de kaart zet. We spreken af met Glenn Peeters, gitarist van de band sinds het eerste uur en de bedenker van het concept achter de plaat. We spreken af in het POPEI café voor een kopje thee en een praatje.

Jullie hebben een nieuwe plaat uit. Hoe is die tot stand gekomen? 
“Het nieuwe album is inderdaad net uit, maar lag al een jaar op de plank. Dat duurt nu eenmaal zo lang met de productietijd en ook natuurlijk de timing van een release. We zijn sowieso erg lang bezig geweest met dit album. Ik heb me vooral laten inspireren door denkers, met name Johan Huizinga en zijn ‘Homo Ludens’, waar het idee van ‘de spelende mens’ ook vandaan komt. De mens, die zich door spelen ontwikkelt en groeit. Het leek me erg interessant om dat in RMFTM naar boven te halen. Normaal spelen we met drums, gitaar, bas… Maar dat hebben we dus los gelaten.

 

We hebben nieuwe instrumenten aangeschaft, sommigen die we nauwelijks konden bespelen en zijn op een soort primitieve ontdekkingsreis gegaan. Zonder de instrumenten écht te willen beheersen hebben we eindeloos geëxperimenteerd, gespeeld en uitgeprobeerd. Het resultaat is een album waarop wij creëren door het spel, waarbij we alles loslaten.”

 

 

“We dachten dat het een soort techno plaat zou worden, maar dat heeft heel anders uitgepakt”



Waarom zijn jullie voor deze richting gegaan en waar brengt je dit uiteindelijk? Dit kan je van te voren natuurlijk niet zien.
“Nee, inderdaad. We zijn met dit album op een nieuwe plek beland en spreken misschien een nieuw publiek aan, wat vooraf helemaal niet zo uitgedacht was. We hadden eigenlijk de verwachting dat het een soort techno plaat zou worden, maar dat heeft heel anders uitgepakt.


Het proces is vooral bijzonder mooi. De nummers zijn ontstaan uit verschillende sessies met continue aanpassen, dingen laten gebeuren en proberen. Je vormt de muziek en laat ‘m zichzelf vormen. Soms kan het dan zo zijn dat je op een stuk metaal zit te spelen om maar iets geks te noemen.”

 

 

"Mensen waren oprecht boos"


Hoe is de plaat tot dusver ontvangen? 
“Het is opvallend dat de titel vaak op onbegrip stuit. En tijdens een optreden was de zaal tijdens de show half leeggelopen. Mensen waren oprecht boos. Dat kan natuurlijk ook aan de setting liggen, maar de platen maken in ieder geval wat los. Dat is voor mij het grootste compliment.”

Wat zijn de plannen van RMFTM voor de toekomst?
“Vooral werken aan de nieuwe live show. We hebben al een keer nieuwe nummers gespeeld, maar we zijn nog een beetje aan het kijken hoe dat met dit album live gaat uitpakken. We zijn natuurlijk al bezig met nieuwe muziek. De volgende plaat zal misschien iets van acid metal worden. Nu nog uitvogelen hoe dat dan klinkt.”

 

 

"De volgende plaat zal misschien iets van acid metal worden"



Tot slot, als je RMFTM met een gerecht mag vergelijken, wat is het dan en waarom?
“Broodje chips natuurlijk. Volgens mij schuilt dit verlangen in vele en wij raden het ook iedereen aan om te proberen. Het gaat erom dat je je diepste verlangens een concrete gestalte geeft. Dat doen wij als het ware ook met RMFTM.”

 

Lees het hele artikel op www.eindhovenrockcity.nl

 

 

Editie: DE POPEI februari 2018

Tekst: Guido Segers (Eindhovenrockcity.nl)

Foto: Elke Teurlinckx Fotografie

Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English

 

DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.

DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.

Go to the Dutch version