maak een driejarenplan als artiest of band

Unfortunately this page isn't available in English

 

Bob Donkers is manager van o.a. Meis, Helge en Komodo, daarnaast schrijft hij subsidieaanvragen en werkt hij aan de strategie, branding en promotie van verschillende artiesten. Hij gaf ons onlangs een mooie tip: maak een driejarenplan voor je muziek. Dit geeft overzicht in je plannen en doelen en het is – zeker in deze tijden – fijn om duidelijk te hebben waar je naartoe werkt! In dit artikel meer informatie over zo’n plan en tips.

Een driejarenplan is een concrete planning én langere termijn strategie in één. Je vult ze in in kwartalen (Q1, Q2, Q3, Q4) en het wordt steeds minder uitgebreid naarmate je verder in de jaren komt. Dus jaar 1 werk je vrij gedetailleerd uit, jaar 2 al wat minder en jaar 3 zijn alleen de grote lijnen.

Werkdocument
Een driejarenplan is super handig voor jouzelf als muzikant of natuurlijk jou als manager van een artiest of band. Het is echt een werkdocument waar je regelmatig in kijkt. Dus behandel het niet als een jezelf opgelegde ‘schoolopdracht’, maar geef het echt een vorm die voor jou handig en logisch is. Ook kun je dus dagelijks dingen wijzigen en aanvullen. Niets hoeft vast te staan.

 

 

Jaar 1 werk je vrij gedetailleerd uit, jaar 2 al wat minder en jaar 3 zijn alleen de grote lijnen

 


Kleurtjes
Daarom zijn Excel of Google Sheets wel ideaal natuurlijk, daar kun je in blijven aanpassen zoveel je wil. Begin met de 12 kwartalen (3 jaar) naar beneden toe uit te zetten. Vervolgens ga je concreet uitwerken wat je in de kwartalen wilt gaan doen. Gebruik kleurtjes voor overzicht, bijvoorbeeld groene tekst voor de dingen die je hebt gedaan, oranje voor de dingen die zijn gestart maar nog niet voltooid, rood voor de dingen die niet zijn gelukt en zwart voor de dingen die je nog moet doen.

Wat dan?
Concrete voorbeelden voor in je meerjarenplan zouden kunnen zijn: schrijfsessies, opnames, releases en tours. Maar bijvoorbeeld ook het zoeken van een manager, pre-productie, subsidieaanvraag maken, oriënteren en kiezen voor boeker, oriënteren en kiezen voor label, alle shows die al gepland staan of die je binnen wil slepen, artwork, photoshoot, huisstijl invoeren, en ga zo maar door.

 

 

Wat leuk is in een driejarenplan is om een beetje ambitieus te zijn, zodat je weet: hier gaan we naartoe werken

 


Concrete droom
Wat leuk is in een driejarenplan is om een beetje ambitieus te zijn, zodat je weet: hier gaan we naartoe werken. Een concrete droom. Een punt op de horizon. Iets wat uitdagend is maar wel haalbaar zou kunnen zijn. Bijvoorbeeld een optreden op dat ene festival, het ontvangen van een bepaalde prijs of je eerste tour door Europa. Zeg het maar! Wat zou jij graag willen?

Corona
Natuurlijk is het misschien nu nog lastig om dingen te plannen omdat er nog veel onduidelijk is wegens alle Corona maatregelen, maar je zou je planning in kunnen laten gaan vanaf het laatste kwartaal van 2021, of begin 2022. 2021 kun je dan nog als voorbereidende fase gebruiken en alles doen waar je op dat moment mogelijkheden in ziet en zin in hebt.

Pro-actief
Als jij je driejarenplan nu alvast maakt en bij gaat houden dan ga jij veel pro-actiever aan het werk voor jouw muziek. Je gaat verder vooruit plannen dan je nu waarschijnlijk doet en dit heeft vele voordelen op het gebied van netwerk, marketing en ondernemerschap.

Succes!

 

Meer weten over Bob Donkers? Ga naar: www.samenmetbob.nl

 

 

GEEN TIPS MEER MISSEN_.png

Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English

 

DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.

DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.

Go to the Dutch version