succes met je muziek? vind je niche

Unfortunately this page isn't available in English

 

‘Opvallen’ is erg belangrijk als je succes wilt hebben in de muziekindustrie. Maar hoe doe je dat zonder grote budgetten? Laten we de aanpak ‘jatten’ van andere online ondernemingen: Niche Marketing. Je kunt óf de kleine vis in de grote vijver zijn, óf de GROTE VIS in de kleine.

 

Dit is een vrij vertaald artikel gebaseerd op dit artikel van de Savvy Musician Academy.

 

WAT IS EEN NICHE?
Dat is het beste uit te leggen met een voorbeeld:

 

Grote markt: drankjes in blik
Niche: koolzuurhoudend drankje
Sub-niche: energie drankje
Micro-niche: suikervrij, natuurlijk gekruid energie drankje

 

Zie je wat daar gebeurt? En dat kun je ook doen met je eigen muziek. Je kunt je eigen micro-niche omschrijven.

 

 

WAAROM HEB IK EEN NICHE NODIG EN WAAROM HELPT HET?

Het komt hier op neer:

 

Je kunt óf de kleine vis in de grote vijver zijn, óf de grote vis in een kleine vijver.

Wanneer denk je dat je het makkelijks succesvol wordt: in een oceaan of in een vijver?

 

Nu vraag je je vast af hoe dat in z’n werk gaat als je muziek onder een populaire, meer mainstream genre valt. Dat is een goede vraag!

 

Dezelfde vraag zou kunnen worden gesteld als je in de drankenindustrie werkt en je wilt nóg een koolzuurhoudend drankje maken. WAAROM hebben mensen nóg een energie drankje nodig?

 

Je start altijd bij het beantwoorden van de vraag wat er UNIEK en ANDERS is aan dat nieuwe product.

 

Hetzelfde geldt voor jouw muziek.

 

Heeft de wereld nóg een andere Coca-Cola nodig? Waarschijnlijk niet. Maar het wil wél graag ingeblikte drankjes die gezonder en toch even lekker zijn.

 

Ook in de muziek kun je zo’n ‘probleem’ oplossen.

 

 

DE ULTIEME VRAAG DIE JE MOET BEANTWOORDEN

Dé vraag die je jezelf moet stellen is:

 

Wat is mijn ‘twist’?

Oké, ik maak dit soort muziek. Maar wat is mijn TWIST daarop?

 

Dat is een moeilijke vraag, maar als je de moeite neemt jezelf die vraag te stellen, dan maakt dat HET VERSCHIL tussen de naald in de hooiberg zijn… en de hooiberg zelf zijn!

 

Je kunt er jaren over doen om er achter te komen, maar vaak is het veel eenvoudiger dan je denkt.

 

Een muziek-voorbeeld:
Stel, je maakt mainstream pop muziek.

 

Misschien is alle pop muziek in de wereld op dit moment saai en/of voorspelbaar.

 

Misschien heb jij een unieke stem, of speel je een instrument dat nooit wordt gebruikt in pop, of zing je over unieke onderwerpen.

 

Misschien combineer je pop met een aantal aparte Oosterse instrumenten die mensen niet vaak horen.

 

NU heb je iets met een twist, dat de oren doet spitsen!

 

Misschien klinkt je muziek wel als ‘World Pop’.

 

Kijk, nu komen we ergens!

 

Nu zullen mensen je associëren met meer dan alleen ‘pop’.

 

Wanneer je je eigen micro-niche weet, dan zullen mensen je niet alleen VEEL SNELLER VINDEN, maar zul je fans vinden die veel makkelijker je muziek KOPEN.

Omdat ze échte fans zijn.

Wanneer je duikt in een micro-niche, dan creëer je een nieuwe markt, óf je komt in een bestaande terecht waarin het veel makkelijker is om SUPERFANS aan te trekken.

En wanneer je superfans hebt, is je wens om je geld ermee te verdienen een stuk dichterbij.

 

 

HOE VIND IK MIJN NICHE?

 

1. Kijk naar je grootste invloeden. Welke bands beïnvloeden je muziek, en zijn hoorbaar in je muziek? Het is een voordeel als het uiteenlopende bands zijn. Hoe noemen zij hun muziek? Kun je die termen combineren om zo tot een micro-niche te komen? Als je het lastig vindt om zelf te bepalen op welke bands je muziek lijkt, vraag het dan je vrienden/fans.

 

2. Vraag aan je fans (al zijn het er nog maar een paar) wat zij denken. Vraag: Hoe zou jij de muziek noemen die ik maak? Vaak zitten daar al goede ideeën bij voor de naam van je micro-niche.

 

3. Ga op onderzoek uit op Wikipedia. Welke hoofdgenres zijn er? Welke subgenres horen daar onder (staat heel duidelijk op Wikipedia in het blokje rechtsboven) en welke niches?  

 

4. Het belangrijkste ding bij niches is, is dat het VAAK al bestaat. ‘Bedenk’ geen rij met bijvoeglijk naamwoorden zoals: “Mijn micro-niche is red-flowers-moody-pop-chicken-dance-groove-blues." Nope.

 

99% van de tijd is het een echte niche die al bestaat.

Hoe je kunt testen of een niche al bestaat? Typ het bijvoorbeeld in bij YouTube. En/of check Wikipedia.

 

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen: mensen die muziek maken in een micro-niche die nog niet bestaat. Maar mééstal bestaat het al.

 

 

NOG EEN AANTAL VOORBEELDEN:

 

Al is het moeilijk om genres en niches te bepalen van andere genres waar je zelf niet in zit: toch een poging.

 

Genre: Metal
Sub-genre: Symfonische metal
Niche: Female fronted
Micro-niche:

Celtic Metal

 

Twist: Keltische invloeden gecombineerd met symfonische metal, met vrouwelijke zang.

 

Genre: Rock
Sub-genre: New Wave
Niche: Synth-pop
Micro-niche:

Dark wave

 

Twist: duistere invloeden gecombineerd met new wave.

 

 

Genre: Rock
Sub-genre: Alternative rock
Niche: Dreampop
Micro-niche:

Shoegaze

 

Twist: grootschalige gebruik van effectpedalen, waardoor de muzikanten de hele tijd naar de voeten staren.

 

 

DE KRACHT VAN HET KLEINER GAAN

 

Het gaat niet altijd alleen maar om wereldberoemd worden. Het gaat meestal om beroemd worden binnen je eigen micro-niche.

JA. Dát is de manier om uit te blinken en op te vallen, hoe je opgemerkt gaat worden, hoe je de JUISTE fans aantrekt, die uiteindelijk zullen KOPEN.

 

Welkom in de ‘New Music Industry’, waarin je zelf de mogelijkheden hebt om het ‘te maken’.

 

 

Succes!

 

Groeten,

 

Mirjam Sieben

PR/communicatie POPEI

 

Tips in je mailbox ontvangen? Meld je dan hier aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Published on 30/10/2017

Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English

 

DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.

DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.

Go to the Dutch version