top 5 fouten op muzikanten-websites

Unfortunately this page isn't available in English.

 

Muzikanten en websites… Niet altijd de beste combinatie. De meeste muzikanten vragen zich überhaupt af of een website nog steeds nodig is met al die social media. Lekker makkelijk, scheelt een hoop werk.

 

Dus de vraag: is een website nog wel nodig? Het antwoord is: ja! Waarom? Het is een stukje op het internet wat je volledig zelf in de hand hebt. Op social media heb je dat niet. Gebruik die ‘macht’ wel voor de juiste dingen. Het is jouw website, dus het zou jou moeten ondersteunen in datgene wat je wil bereiken. En daar gaat het bij muzikanten vaak fout.

 

1) Geen goed gebruik van de ‘above the fold’
De term ‘Above the fold’ wordt vaak gebruikt bij websites. Het refereert aan hoe kranten vroeger (en nu soms nog steeds) gevouwen werden. Alles wat ‘boven de vouwlijn’ op de voorpagina stond, was natuurlijk het meest zichtbaar. Dat is ook zo het geval bij websites. Hetgeen wat op je homepage te zien is zonder te scrollen, is de ‘above the fold’, en dat is dus het belangrijkste deel van je website. Dat wil je het liefst inzetten voor hetgeen wat het beste bijdraagt aan jouw muzikale carrière. En dat is meestal een mogelijkheid voor bezoekers van je website zich aan te melden voor je mailinglist. Maar kan (tijdelijk) ook iets anders zijn wat je een periode flink wil promoten. Meestal gebruiken muzikanten deze ruimte voor veel te grote menu’s, headers en foto’s zonder enige gedachte of doel erachter.

 

2) Veel te grote social media buttons in de header (of in ieder geval ‘above the fold’)
Wees eerlijk: hoeveel mensen komen uit zichzelf op je website, zonder een verwijzing vanuit jou zelf al te krijgen? Weinig. Een groot gedeelte van de mensen zal zelfs naar de website worden gestuurd vanuit jouw eigen social media. Dus waarom zou je ze meteen weer ‘terug’ willen sturen naar je social media kanalen, waar ze je naar grote waarschijnlijk al volgen? Daarnaast, stel, ze volgen je daar nog niet en ze zouden dat wel willen, dan zoeken ze waarschijnlijk je naam op via het kanaal zelf. Daarom: gebruik deze belangrijke ruimte niet voor social media buttons. Je kunt ze eventueel wel onderin de footer zetten.

 

3) Geen webshop
Een gemiste kans om fans die al verder in de ‘fanreis’ zitten maar niet in de buurt van jouw optredens wonen nóg een stapje verder in de fanreis te brengen, namelijk door het kopen van merchandise. Te veel muzikanten hebben wel merchandise maar verkopen ze alleen bij optredens, of hebben een veel te simpele ‘mail ons voor merchandise’ versie van een webshop op hun website.

 

4) Geen social proof
Social proof kan anderen overtuigen om fan van je te worden of je te boeken voor een optreden. Dit kan van alles zijn: quotes uit album of live reviews, printscreens van enthousiaste fans, tekstjes uit reviews van boekers, etc.

 

5) Design gaat voor gebruiksvriendelijkheid en laadtijd
Veel muzikanten willen een ‘lekker creatieve’ website. Maar als je gaat voor een video-background, realiseer je dan dat dit vaak behoorlijk inboet op je laadtijd. Of als je een creatieve navigatie hebt die mensen niet in 1x begrijpen, raak je ook meteen mensen kwijt. Probeer ook niet teveel op je website te zetten, alleen het hoognodige (zie o.a. bovenstaande punten). Je website moet vooral gebruiksvriendelijk en overzichtelijk zijn.

 

 

Dit is een artikel van Onlightning. 
>> Klik hier voor meer tips <<

 

 

 

 

 

ebook-download-page-2.png

 

Published on 13/09/2019

Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English

 

DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.

DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.

Go to the Dutch version