boekingtips van elianne weijers en susan exterkate (de pul)

Unfortunately this page isn't available in English.

 

Elianne Weijers en Susan Exterkate vormen het nieuwe programmeringsteam van cultuurpodium De Pul in Uden. Weijers is daarnaast programmeur bij het Zwarte Cross festival in Lichtervoorde en Exterkate is al jaren een van de vaste krachten achter FestyLand in Volkel. Zij geven je handige tips en anekdotes over het boeken van optredens!

 

Hoe kunnen bands het beste een programmeur benaderen als ze willen optreden?

"Als we heeeeel eerlijk zijn moet er eigenlijk best wat aan te pas komen als je ons benadert om geboekt te worden. Eigenlijk moeten we op een of andere manier al eens van de band gehoord hebben, er moet al wat aan de hand zijn met de band, het vuurtje mag al wel wat aangewakkerd zijn. Kan zijn omdat je lokaal al een held bent, of dat je een of ander festival op zijn kop hebt gezet, of dat je een belofte bent geworden van Eurosonic/Noorderslag, of... of.....

 

Gebeurt er nog niet zoveel rondom je band is het in elk geval een stuk lastiger een plekje te krijgen. Onze zaal heeft namelijk een capaciteit van 650 bezoekers. Maar geen nood: vanaf volgend jaar hebben we een kleine zaal en kunnen we talent misschien wel eerder een plek geven.

 

"Eigenlijk moeten we op een of andere manier al eens van de band gehoord hebben"

 

Stuur dan het liefst een mail, met relevante info zoals links naar Socials, Youtube en/of een link naar Spotify. Een studio opname met een gladde clip is erg mooi, maar het liefst zien we hoe het live klinkt en hoe het optreden er live uitziet. Vergeet dus niet om een keer een videocamera neer te zetten bij een optreden! Verder een beknopte bio, met wapenfeiten. Wat heb je al bereikt; vooral geen héél lang verhaal over hoe de band is ontstaan, wanneer die gitarist de band verliet en de andere is begonnen. Qua benaderen liever niet het eerste contact via Facebook, Messenger of Whatsapp. Via al die verschillende kanalen raken we echt het overzicht kwijt en kunnen we ook minder snel reageren. Alle inkomende mail krijgt echt onze aandacht, kan soms effe duren want we ontvangen nogal wat per week."

 

"Een studio opname met een gladde clip is erg mooi, maar het liefst zien we hoe het optreden er live uitziet"

 

Waar word je blij van als programmeur zijnde?

"Als je tijdens de show-avond ziet dat alles klopt; de bezoekers genieten, vette shows van de band(s), een fijn team van vrijwilligers die keihard werken om het de bezoekers en band/crew naar de zin te maken. Verder vinden we het héél fijn als een band er zelf ook alles aan doet om hun fans te informeren over de geplande show, oftewel flink mee promoten. Samen moeten we er tenslotte wat van maken!"

 

"We vinden het héél fijn als een band er zelf ook alles aan doet om flink mee te promoten"

 

Waar word je niet blij van?

"Zie hierboven; als een van bovenstaande schakels niet klopt, is dat lastig. Of als we per Whatsapp of Messenger een reminder krijgen of we het mailtje wat een uur eerder verzonden is, wel ontvangen hebben. Of dat als je een band niet boekt omdat het niet bij een avond past, de band met een package komt als alternatief wat de plank misslaat. Wil je hiermee shinen, maak dan een verrassend pakketje. Maarrr, wij vinden het zelf ook érg leuk om eigen avonden samen te stellen. Tevens merken we vaak dat De Pul eigenlijk veel te gezellig is, dat kratje bier op de rider is meestal niet genoeg... we zijn zeer zeker niet flauw, maar soms hebben bands wel heel veel dorst en dan voor vriendjes en niet eens voor de band zelf..."

 

"Of als we per Whatsapp of Messenger een reminder krijgen of we het mailtje wat een uur eerder verzonden is, wel ontvangen hebben"

 

Wat is het gekste wat je ooit hebt meegemaakt toen je werd benaderd door een band? En was dat positief of negatief? 

"Het is in het digitale tijdperk helaas wat saaier geworden. In de oldschool tijd ontving je soms demo’s verpakt in hele knutselwerken of afwijkende formaten, we hebben zelfs ooit een fake-belastingbrief gehad, dat valt wel op. Supervet, want dan weet je zeker dat de band in elk geval een drive heeft om iets te bereiken. Je ziet dat helaas nu steeds minder. Soms denken bands met een mail en een link het verschil te willen maken. Wij geloven dat je moet opvallen, op welke manier dan ook. Overigens hebben we ook ooit een band op bezoek gehad - althans, de vader van de zanger (tevens manager) - die een heel plakboek van de band kwam showen, met naast het ticket van de eerste show op de scoutingclub daarbij ook een heel verhaal over hoe goed die band wel niet was en dan met name zijn zoon. Tja, da’s op zijn minst bijzonder te noemen ;-)"

 

"We hebben ooit een fake-belastingbrief gehad,
dat valt wel op"

 

Tot slot …

"Wat goed is om te onthouden: als je afgewezen wordt, betekent het niet altijd dat je muziek niet goed genoeg is. Het hangt met veel meer samen. Hoeveel volgers en (dus) publiek neem je mee? Past het binnen het concept van de avond, het festival of het podium? Kan jouw band de bezoekers verrassen? Je vergroot in elk geval de kans op een boeking als wij denken: ohja, dat is dat bandje van die  (..........). Vul die laatste puntjes maar eens zelf in voor je band. Succes!!!"

 

 

Tips in je mailbox ontvangen? Meld je dan hier aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Published on 10/01/2018

Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English

 

DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.

DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.

Go to the Dutch version