hoe kom ik in de platenzaak terecht?

Unfortunately this page isn't available in English.

 

Ben je altijd benieuwd geweest hoe jouw cd/plaat in een platenzaak komt te liggen? Hierbij geeft Remco Moonen-Emmerink van platenzaak Velvet Music Eindhoven (op Strijp-S in de Urban Shopper) jou misschien wel een goude tip!

 

Waar denk je dat bands aan moeten voldoen om bij een platenlabel te kunnen komen?

“Belangrijk is om te netwerken en veel te spreken met andere muzikanten die eventueel wel al gecontracteerd zijn. In eigen beheer uitbrengen klinkt leuk, maar heeft wel veel voeten in de aarde en kan distributietechnisch ook lastig zijn. Zorg ervoor dat je muziek eerst bij labels komt en daarna pas openbaar gemaakt wordt. Zo is het voor het label gemakkelijker om de promotie samen te plannen en op te pakken, wat kan leiden tot een groter bereik."

 

"Zorg ervoor dat je muziek eerst bij labels komt en daarna pas openbaar gemaakt wordt"

 

"Overhaast je dus niet, maar plan van tevoren precies welke weg je wilt bewandelen. Van studio tot eindproduct kom je vele valkuilen en heuvels tegen op je weg, maar de lange weg levert je wel het meeste op. Zorg dat je bij labels opvalt door je demo op opvallende wijze bij ze aan te leveren. Steek dan ook liever veel tijd in een label wat bij je band past. Een symphonische rockband heeft niets te zoeken op een label wat voornamelijk jazz uitbrengt bijvoorbeeld.”

 

Kom je als band gegarandeerd in de platenzaak te liggen als je bij een platenlabel tekent?

“Okay, je plaat is uit bij Label X, maar wat nu? Om onder de aandacht te komen van de platenzaak zijn er vele manieren. Wanneer je vooral lokaal opereert, kun je het beste even langs gaan bij de platenzaken in je stad. Zorg dat jij hen kent, en andersom. Dan zijn deze platenbazen veel eerder geneigd om je in de winkel te zetten. Daarnaast zijn er diverse kanalen waarin je recensies moet zien te krijgen. Zo zijn er natuurlijk OOR en Aardschok, maar ook websites als Eindhoven Rockcity en 3voor12 moeten over je schrijven. Hoe meer goede recensies, des te eerder zal ook die zaak drie steden verderop je plaat neerzetten. Uiteraard geldt ook hier dat een rock-specialist je reggae-plaat niet zo snel neer zal zetten. Zorg dus ook dat de platenzaken die je aanschrijft affiniteit hebben met je genre."

 

"Hoe meer goede recensies, des te eerder zal ook die zaak drie steden verderop je plaat neerzetten"

 

"Speel je een keer buiten je eigen regio? Verdiep je dan ook even in de platenzaken die in de buurt van de venue zitten en zorg er eventueel voor dat je je muziek ook akoestisch (of in kleine setting) ten gehore kunt brengen. Plan zodoende een “instore” optreden op de middag voor het concert. Dat geeft meer exposure voor je plaat én het concert an sich. Leuk voor jou en leuk voor de platenzaak. Meestal kan de platenzaak je muziek dan bij het label (of de distributeur) kopen met recht van retour. Hij loopt zo geen risico dat hij de plaat niet kwijt zal raken en bij een erg leuke instore met leuke reacties en/of online opvallendheid, is hij vaak geneigd om je plaat standaard in het assortiment op te nemen. Er zijn ook samenwerkingsverbanden, zoals bijvoorbeeld de Mania-winkels, waar ik als Velvet ook deel van uit maak. De redactie van dat blad bepaald bijvoorbeeld wat de No Risk Disc en Stapelplaatjes worden. De No Risk Disc en Stapelplaatjes worden automatisch op releasedatum (op CD) geleverd bij de deelnemende winkels. Als je zorgt dat die redactie je plaat tof vindt, is de kans dus groter om in alle aangesloten winkels te komen te liggen.”

 

"Speel je een keer buiten je eigen regio? Plan een “instore” optreden op de middag voor het concert"

 

Wat als een band iets in eigen beheer uitbrengt, zijn er dan toch mogelijkheden om landelijk in de platenzaken te komen liggen?

“Wanneer je iets in eigen beheer uitbrengt moet je op zoek naar een distributiedeal van je plaat, of zelf alle platenzaken aanschrijven. De Leif De Leeuw band stuurde in 2016 hun EP gratis naar iedere platenzaak die meedeed met Record Store Day op, met een leuk briefje er bij. Zij lagen dus in 100 platenzaken. Kost wat, maar dan heb je ook wat! Wil je een distributiedeal, dan kun je het beste informeren bij de wat grotere groothandels in Nederland, of alsnog bij een label aankloppen. Je zou bijvoorbeeld ook een deal kunnen maken met een keten van platenzaken. Dat komt echter wat minder vaak voor.”

 

"Wanneer je iets in eigen beheer uitbrengt moet je op zoek naar een distributiedeal of zelf alle platenzaken aanschrijven"

 

Zijn er nog andere manieren om in de (lokale) platenzaken te komen?

“Om in de lokale platenzaken te komen, kun je het beste vooral zorgen dat je elkaar kent. Wanneer je de inkopers enthousiast weet te maken voor je plaatje, heb je al een plus natuurlijk. Zorg dan ook dat je bij grotere platenzaken binnenkomt, of dat je van jezelf laat horen bij Facebook-groepen waar muziekliefhebbers aanwezig zijn. Zorg dat je uiteindelijke klant je leert kennen en om je gaat vragen bij de platenzaak.”

 

Nog andere tips om plaatjes te verkopen via de platenzaken?

“Dan ligt je plaat in de platenzaak om de hoek, maar in een jaar tijd heb je er nog maar 0 verkocht... Ten eerste zal de aandacht van de platenboer toch echt uitgaan naar de wat meer mainstream titels, omdat daar het geld te verdienen valt. Zo zal het niet vanzelfsprekend zijn dat je ook in iedere platenzaak gedraaid zult worden, iets wat wel helpt bij het verkopen van iets wat voor de binnen lopende klant natuurlijk nog onbekend is. Daarom is het ook goed om bij je shows te vermelden dat je album te koop is bij Platenzaken X en Y in de stad waar je die avond speelt. Bedenken mensen dan later dat ze ‘m toch willen hebben, kunnen ze gemakkelijk alsnog naar die winkel gaan. Probeer ook (zoals hierboven vermeld) een instore-tour te organiseren. Er komt dan niet altijd heel veel publiek op af, maar vaak zijn de aanwezigen wel geneigd te kopen. Ze bevinden zich immers al in een platenzaak.”

 

"Bij een instore-tour komt er niet altijd veel publiek op af, maar vaak zijn de aanwezigen wel geneigd te kopen"

 

Moet je je muziek uitbrengen op CD of LP?

“Bedenk je heel goed wat je kopend publiek is. Zijn het LP-kopers, of luisteren ze liever naar een CD, of rocken zij old-school walkmans? Je kunt zelf de LP nog zo tof vinden, maar als jouw doelgroep alleen maar een streamingdevice heeft, verkoop je er niet eentje. Zorg daarnaast dat je product zo aantrekkelijk mogelijk is voor de klant. Een goed uitgevoerde klaphoes met daarin de LP, CD en downloadcode, is dan wel iets duurder om te maken, maar straalt ook meer kwaliteit uit, dan een CD’tje in een kartonnetje. Men is dan toch eerder geneigd het product te kopen.”

 

"Zorg ervoor dat je muziek op alle betaalde streamingdiensten te horen is"

 

Wat als mijn doelgroep geen fysieke aankopen doet?

“Er is tegenwoordig ook een hele grote groep die nauwelijks fysieke producten koopt. Als je eenmaal bij een label zit (of iets in eigen beheer uitbrengt), zorg er dan ook voor dat je muziek op alle betaalde streamingdiensten te horen is. Je krijgt dan sowieso geld per play, maar mensen leren ook je muziek kennen en komen dan weer eerder naar een concert. Tevens luisteren veel mensen tegenwoordig online naar muziek om het immense aanbod te filteren, voordat ze overgaan tot de koop van de LP of CD.

 

Tips in je mailbox ontvangen? Meld je dan hier aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English

 

DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.

DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.

Go to the Dutch version