interview met komatsu

Unfortunately this page isn't available in English.

 

Kort na een standalone tour door brazilië en nu aan de voet van hun album release show met aaneensluitend nog een Europese tour krijgen we de 'Massive Mothersludgers' Maurice Truijens en Mathijs Bodt van Komatsu nèt gevangen om even aan tafel te komen zitten voor een goed gesprek hierover. Gespreksonderwerpen flitsen van B-films naar Braziliaanse felicitaties, naar 'De Komatsu sound' tot nieuwe, dan wel ‘andere’ horizons.

 

Tekst: Yme van Galen, Eindhovenrockcity.nl

Jullie komen pas terug van jullie eerste standalone tour door Brazilië, hoe was dat?
Mathijs: "Supervet. Ja, het was gewoon onwerkelijk om daar naartoe te gaan, zeker als je dan die kans krijgt om het een tweede keer te doen. Ik had in het vliegtuig ook wel zo'n momentje van: ‘Wat zijn we eigenlijk aan het doen?’ weetjewel. Toen had ik zo'n helder moment: ‘Wacht. Eigenlijk, omdat ik nu gitaar speel mag ik naar Brazilië om mijn eigen muziek daar te spelen’. We hebben dit jaar wel nieuwe plekken bezocht en er waren drie steden waar we vorig jaar ook hadden gespeeld. Supertof dat je gewoon mensen hebt die dan vijf á zes uur in de auto zitten om naar een stad te rijden om je band dan nog een keer te kunnen zien en om even dat contact te hebben. Die mensen daar lusten er wel pap van, dat is wel echt supergaaf om mee te maken."

 

Maurice: "Degene die die tours regelt voor ons begon ongeveer vier jaar geleden om te vragen of we naar Brazilië wilden komen, dat was ook net de tijd dat wij rond Europa tourden en toen hadden wij zoiets van: ‘Wat moeten wij nou in Brazilië’. Maar hij bleef maar vragen en uiteindelijk hebben wij maar gewoon ja gezegd.. En toen was het eigenlijk fantastisch. Het was eigenlijk nog gaver geregeld dan de Europese Tour. Iedereen feliciteert je daar ook na iedere show."

 

Mathijs: "Ja dat is echt bizar, hier zeggen mensen meestal gewoon "toffe show", of dan kopen ze een shirt en dan heb je niet echt contact met ze. Maar als ze daar echt overdonderd zijn van jouw show komen ze naar je toe om je te feliciteren alsof je jarig bent. We vroegen ons in eerste instantie ook af of dat serieus was, maar elke stad waar we kwamen gebeurde dat en dat is blijkbaar daar een ding, gewoon om je waardering te laten blijken."

Jullie hebben recent A New Horizon uitgebracht, lag er bij deze plaat een nieuwe inspiratie aan ten grondslag, of een andere focus qua sound?
Maurice: "Ik heb niet het idee dat hij heel erg veranderd is qua sound, er is wel veel meer tijd in gestoken wat betreft het opnemen, vooral aan de drums merk je dat."


Mathijs: "Het is misschien wat transparanter, het is natuurlijk ook moeilijk om daar zelf een objectief oordeel over te geven maar ik denk dat de liedjes ook beter zijn geworden, qua structuur bijvoorbeeld. Daar zijn we wat in gegroeid, de samenstelling is ook wat veranderd natuurlijk maar dat heeft eigenlijk niet zoveel invloed gehad op de wijze waarop we de liedjes maken. Over het algemeen is Maurice eigenlijk degene die een geraamte maakt of met een idee komt en dan werken we dat in de oefenruimte uit."

 

Maurice: "Maar het blijft natuurlijk een zoektocht"

 

Mathijs: "Je blijft je natuurlijk ontwikkelen als muzikant. Er zijn zoveel invloeden en die neem je natuurlijk ook mee, maar ik denk dat het nog steeds echt Komatsu is en een 'Komatsu sound' heeft, misschien dat het wat 'doorgekristalliseerd' is. Dus ik ben ook benieuwd wat die volgende plaat gaat doen."

 

 

"Ik mis dat alle bands uit Eindhoven op één avond te zien zijn"

 

 

Vanwaar de keuze voor de Post-apocalyptische en oldschool sci-fi themathiek zoals deze te zien is bij de videoclip 'A new Horizon'?
Mathijs: "A new horizon heeft er qua thematiek wel wat van weg natuurlijk wat betreft het post-apocalyptische. En die jaren '70 sci-fi stijl vinden wij gewoon heel vet, we hebben er ook T-shirts van bijvoorbeeld. Dat is zo langzamerhand wel een beetje onze stijl aan het worden of al geworden."

 

Maurice: "Joost Nevels heeft het ook goed aansluitend bij de tekst gemaakt zodat het echt een verhaal is. En thema's als space vindt je nou eenmaal sneller bij stonerrock, daarnaast is het een mooi medium om dingen door te vertellen."

 

Mathijs: "Het is een mooie metafoor voor vervreemding."

 

Maurice: "..En B-films zijn gewoon te gek, laats had ik in een weekend alle Sharknado films gekeken, haha!"

 

Mathijs: "A New Horizon gaat verder ook niet zozeer over een nieuwe muzikale horizon of een boodschap waarbij we de sound willen veranderen, maar dat gaat meer over die vervreemding van de maatschappij waarbij iedereen alleen maar geïsoleerd op zijn telefoon zit en niet meer met elkaar bezig is."

 

Kunnen nog iets verwachten van Komatsu met betrekking tot de lokale Rockcity scene?

Mathijs: "Het is nu wel laagdrempelig, maar wat ik nog een beetje mis is dat alle bands uit Eindhoven op één avond te zien zijn. Dan maakt het ook niet uit of het een stoner, metal of weetikveelwat genre is, maar meer dat je alle 'gitaarbands' van Eindhoven Rockcity bij elkaar hebt. Ook om de scene wat bij elkaar te brengen. Ondanks dat het wel allemaal in elkaars verlengde ligt blijven het nog een beetje aparte dingetjes. Er zijn maar weinig momenten waarop alles een beetje bij elkaar komt, zoals bijvoorbeeld de allereerste editie van Klok Rock Orange. Daar had je echt allemaal Eindhovense bands bij elkaar, de wat jongere en de wat oudere, meer bekende Eindhovense acts. Zonnetje erbij, biertje erbij, alle bands onderling. Dat was supervet."

 

>> Lees het hele artikel op Eindhovenrockcity.nl

 

Editie: DE POPEI december 2018

Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English

 

DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.

DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.

Go to the Dutch version