merel bechtold (dear mother): 10 tips voor beginnende bands die serieus stappen willen maken

Unfortunately this page isn't available in English.

 

Merel Bechtold is gitariste van DEAR MOTHER, een nieuwe band met leden van o.a. Delain, The Gentle Storm, MaYaN en Anneke van Giersbergen. Het gaat dus om Nederlands bekendste tourende metal muzikanten en ze geeft namens de band 10 tips voor beginnende muzikanten die serieus stappen willen maken!

 

1. Kwaliteit
Het is een goed streven om altijd de hoogst mogelijke kwaliteit willen te behalen, maar vergeet niet dat kwaliteit en ervaring hand in hand gaan. Professionele studio opnames gaan je band niet persé beter laten klinken. Hoe goed zijn de liedjes, arrangementen en performance? Als beginnende band heb je nog niet genoeg stappen gezet die genomen moeten worden om een professionele kwaliteit te bereiken en daar is niks mis mee. Het is wel een goed streven om de hoogst mogelijke kwaliteit te willen behalen, dus dat betekent veel ervaring gaan opdoen! Muziek schrijven, oefenen, optreden, reflecteren, meer oefenen, vragen om feedback, hulp, nog meer optreden en opnemen zijn de manieren om individueel en als band beter te worden.

 

 

"Als beginnende band heb je nog niet genoeg stappen gezet om een professionele kwaliteit te bereiken en daar is niks mis mee"

 


2. Niks gaat vanzelf
Een band is een bedrijf en een bedrijf wordt niet uit zichzelf een succes. Veel tijd en geld investeren, hard werken, creatief en kritisch denken zijn nodig om je band van de grond te krijgen. Een album klakkeloos op het internet uitbrengen gaat je geen succes opleveren, echt niet. Ook al lijkt het zo te gaan bij sommige bands, er is altijd een plan, een team en er wordt keihard gewerkt.

 

4.jpg


3. Denk groots!
Doe nou eens gek… droom groots! Waar zie jij jezelf met je band staan? En hoe ziet iedereen binnen de band dat voor zich? Staan de neuzen wel dezelfde kant op? Welke grootse droom hebben jullie als band? Willen jullie bijvoorbeeld op Lowlands spelen? Support band zijn voor een bekende band? Op tour? Een release show in 013 of een album maken? Neem die grote droom als eindpunt en tel terug naar nu. Welke stappen moet jij nemen om dit grote doel te behalen? Nu je weet wat je wilt kan je je gaan focussen en keuzes gaan maken.

 

"Neem die grote droom als eindpunt en tel terug naar nu"

 


4. Maak een plan
Nu je weet welk groots doel jullie voor ogen hebben kan je een plan maken. Je neemt het grote doel als eindpunt en gaat zo terug tellen. Wordt dit een vijf-, tien- of twintigjarenplan? Welke kleinere doelen moeten jullie behalen en wanneer? Welke budget, data en contacten heb je nodig om dit doel te behalen?


5. Contacten/netwerk
Ons kent ons. Mensen kennen is belangrijk in het muzikale wereldje. Hoe meer je gaat spelen des te meer mensen je leert kennen en zo zou je bijvoorbeeld onderling shows kunnen gaan uitwisselen. Als je eenmaal een bepaalde status met je band begint op te bouwen zou je grotere bands binnen Nederland kunnen benaderen voor support shows of wellicht de venue hierover kunnen mailen. Met mijn eerste metal bandje Purest of Pain hebben wij ons op deze manier behoorlijk weten te ontwikkelen. Wij hadden geen album of kwalitatief hoge opnames, maar doordat wij veel speelden en een leuk showtje konden neerzetten werden we binnen de amateur scene bekend. Zo hebben wij toch kunnen optreden met gevestigde bands uit de scene zoals Opeth, Delain, Unearth, Suicide Silence en vele anderen.

 

1.jpg


6. Ken je publiek
Wat voor muziek maak je? Wie ben jij als muzikant? Wie ben jij als persoon? Naar welke muziek luister je graag? Wat zijn je hobby's? Wat is je geaardheid? Waar ben je geboren? Wat voor eten vind je lekker? Naar welke films kijk je graag? Volg je een dieet? Of heb je een chronische aandoening? Een groot deel van je fans hebben dezelfde interesses zoals jij. Als voorbeeld: maak je hipster singer-songwriter muziek? Dan hou je zelf waarschijnlijk van koffie, houtbewerking, hippe plantjes, ben je vegetarisch en shop je bij de trift stores. Maak je black metal? Dan heb je waarschijnlijk interesse in Scandinavische landen, mythes, natuur, bier en Roadburn. Door jezelf goed te leren kennen wordt het makkelijker om je doelgroep aan te spreken, want zij hebben dezelfde interesses net zoals jij. Door dicht bij jezelf te blijven wordt het makkelijker en leuker om je band te branden.

 

 

"Maak je black metal? Dan heb je waarschijnlijk interesse in Scandinavische landen, mythes, natuur, bier en Roadburn"

 


7. Social media
Als er tegenwoordig iets belangrijk is als band/muzikant, dan is het wel social media. Netwerken, met je publiek communiceren, maar ook status. Hoe actief is de band? Hoeveel fans heeft de band? Hoeveel interactie is er met de fans?


8. Content
Zonder content, geen social media. Denk hierbij aan foto’s, video’s en artworks. Als je filmt gebruik je dan selfie mode of horizontaal en welke filters gebruik je? Hoe vaak plaats je iets op social media? En welke stijl heeft dat? Is dat nonchalante homemade content of is dat van hoge kwaliteit en over-geproduceerd. En wat voor inhoud heeft deze content? Zijn dat volledige studio reports, korte casual fragmenten, foto’s van je favoriete biertje of wandelingen in de natuur? Denk hierbij aan de doelgroep en waar word je zelf blij van?

 

7.jpg


9. DIY
Wat kan je allemaal zelf, wat zijn de ‘niet muzikale’ kwaliteiten, welke mogelijke vaardigheden zou je willen ontwikkelen en wat zou je moeten uitbesteden? Dankzij het internet kunnen we zo veel zelf. Geen funds? Start een crowdfunding! Album maken? Neem thuis op en stuur het naar een mixing engineer of
wellicht heb je de ambitie om dit zelf te leren. Webshop? Bouw een wordpress webshop, produceer je eigen producten bij de desbetreffende bedrijven en maak zelf speciale producten.


10. Have fun!

 

 

 

 

Meer informatie over DEAR MOTHER vind je op dearmotherofficial.com

 

 

 

GEEN TIPS MEER MISSEN_.png

Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English

 

DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.

DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.

Go to the Dutch version