interview met marco martens (de nuance)

Unfortunately this page isn't available in English.

 

Rapper Marco Martens, beter bekend als Macronizm, staat al sinds hij begon met rappen bekend om zijn maatschappijkritische blik die hij graag verwikkelt in atypische rap, met een zachtaardige flow. Het zal bij hem nooit gaan over auto’s, geld of drank. Autotune is een doodzonde en de inhoud moet altijd prevaleren. Zo nog meer bij zijn nieuwe project De Nuance, waarin hij samenwerkt met producer Royal with Cheese. Klinkt zo wellicht wat zwaar, maar dat is het in praktijk niet. Dat bewijst hij al met single ‘Voor De Kost’ die regelmatig te horen is in 3voor12/Eindhoven radio. Een EP is aanstaande, tijd voor een gesprek met een van de vriendelijkste muzikanten van Eindhoven.

 

Na zijn laatste optreden als Macronizm (met band) schreef hij een stukje over die laatste show, in retrospectief. Daarin ging hij niet alleen terug naar die laatste show in Area51, maar dook hij de archieven van de band in. Beter gezegd ‘de Schoenendoos’, verwijzend naar een track van Macronizm’s laatste album. Een live-cd met dvd werd als kroniek uitgebracht, maar daarna was het stil rondom rapper Marco Martens. Hij werkte nog wel mee aan een theatervoorstelling ‘Lucy’, was ook nog even lid van een punkband, maar de rapper in hem zocht naar een nieuwe vorm om terug te komen.

 

In de uitzending van 3voor12/Eindhoven radio van 15 mei belde de redactie met Marco Martens over De Nuance. Daarin vertelt hij dat hij achter de schermen al veel langer bezig is met een terugkeer. Martens: “Een jaartje geleden ongeveer ben ik weer in contact gekomen met Royal, de producer waar ik al eens eerder mee heb gewerkt. Hij stuurde me een map met beats en toen zijn we gaan schrijven. Toen we heel veel hadden geschreven zijn we eens gaan kijken wat nou de thema’s zijn die terugkwamen. Toen kwam het er wel op neer dat het tegenwoordig interessant is hoeveel YouTube hits je hebt, hoeveel likes je hebt op Facebook – allemaal heel populistisch, maar de aandacht voor het verhaal daarachter verslapt een beetje. Dus we hebben als uitgangspunt genomen dat we op de eerste EP die we gaan uitbrengen de kunstenaar wegzetten tegenover de zakenpik. En allerlei cliches die er over bestaan. We gaan op zoek naar het verhaal dat ertussen zit, de nuance.”

 

 

In het begeleidend schrijven van de eerste track ‘Voor De Kost’ die afgelopen weken al te horen was in 3voor12/Eindhoven radio, wordt aangegeven dat De Nuance het tegenwicht is van de Twitter-cultuur waar alles zo kort en bondig mogelijk moet en het al vaak lijkt op geschreeuw. Martens over de interpretatie daarvan: “Het is niet zozeer dat de Twitter-cultuur tegenstaat, we doen er zelf natuurlijk ook aan mee. Het is ook wel de cultuur waarin we zitten. Ik kijk ook op mijn telefoon als ik op de bus sta te wachten, om te zien wat er allemaal voor onzinnigs is gebeurd in de wereld. Dat is ook helemaal niet zo erg, maar ik vind het dan wel interessant om ook het verhaal dat tussen alle uitersten zit, dat iets verder gaat dan alle vluchtigheid, te vertellen.” De Nuance vertelt een verhaal dat niet in 140 tekens of in één minuut past. Als wordt gevraagd of dat ook een verwijzing is naar de bekritiseerde minuut van De Wereld Draait Door reageert Martens als volgt: “Ja, er is vandaag allemaal gedoe over de minuut van Queens Of The Stoneage, dat die voor een minuut komen opdraven. Ik zou ook graag zien dat een band één nummer mag spelen in plaats van één minuut, maar als ik zelf gevraagd zou worden – ik zie het nog niet gebeuren – maar stel, dan zou ik het ook doen voor die ene minuut.” Dat het effect van de minuut vaak dan weer een zakelijk aspect heeft (kijk naar de nummer één positie van Mr Probz direct na de minuut bij De Wereld Draait Door), zegt Martens niet zo veel: “Als het een mooi liedje is, dan vind ik zo’n minuut echt wel cool. Het gaat er gewoon om dat er mooie dingen gemaakt blijven worden, dat is veel belangrijker dan zo’n nummer één notering.”

 

In tegenstelling tot het laatste Macronizm-album kunnen op de eerste release van De Nuance diverse samenwerkingen verwacht worden. Van rappers tot aan singer-songwriters. Als tot slot aan Martens wordt gevraagd of het een heel zware EP wordt, antwoordt hij lachend en geruststellend: “Nee hoor, er staat ook heel veel luchtigheid op. Het is verhalend vooral.” De eerste EP van De Nuance gaat ‘De Tweede Viool’ heten en komt binnen enkele weken uit als digitale release. De EP is onderdeel van een tweeluik. Over de titel van de tweede EP, die net na de zomer verwacht mag worden, twijfelt de rapper nog: “We twijfelen nog tussen ‘Eerste Indruk’ en ‘Derde Wiel’.” Het tweeluik verschijnt na de zomer ook op vinyl.

 

 

Editie: DE POPEI oktober 2013

Tekst: 3voor12/Eindhoven, Patric Muris
Foto: Theo Huijgens

 

Published on 08/12/2016

Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English

 

DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.

DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.

Go to the Dutch version