hoe ontdekken mensen (jouw) nieuwe muziek? 1 van 10: spotify

Unfortunately this page isn't available in English.

 

Mirjam Sieben van POPEI, The Dirty Denims en Onlightning heeft een onderzoek gedaan onder volgers van alle drie over hoe zij nieuwe muziek ontdekken. Daar is een top 10 uit gekomen en ze geeft daarbij ook tips over hoe nieuwe mensen JOUW muziek kunnen ontdekken! Vandaag beginnen we bij 1: Spotify.

Op de Facebook-pagina’s van POPEI, The Dirty Denims en Onlightning heb ik een tijdje geleden de vraag gesteld over hoe deze volgers nieuwe muziek ontdekken. Daar kwamen veel reacties op, ik heb ze geïnventariseerd en ik denk dat dit een schat aan informatie op heeft geleverd over hoe jij als muzikant ook onder de aandacht kan komen bij nieuwe mensen.

Het resultaat is een top 10. Ik zal in een aantal blogs de belangrijkste punten bespreken en geef ik aanvullende tips en ideeën hoe je het via deze weg kunt stimuleren om ontdekt te worden. Realiseer je wel: je kunt je niet op alle 10 tegelijk focussen, want dan ben je straks echt alleen nog maar aan het promoten en heb je geen tijd meer om muziek te maken. Pik er gewoon 1 of een aantal uit die het beste bij jou passen. Heb je die vervolgens na een tijd onder controle, dan kun je later weer opnieuw focussen op andere punten!



Zeggen die streams dan ook wel echt dat je veel fans hebt?

 


Spotify (16%)
Het meest genoemde ontdekkingsmiddel is Spotify. Dit streamingkanaal kan nieuwe werelden voor je openen, maar het is niet snel te controleren als muzikant zijnde. Ga hier ‘all the way’ voor, of niet, want met halve moeite zal  je niet ver komen. Als zelfstandige muzikant is het lastig om ‘ertussen’ te komen. Waartussen? Tussen het aanbod vanuit platenlabels. Als je echt specifieke, sferische muziek maakt, die bijvoorbeeld goed past op de ‘’t Koffiehuis’, ‘Top Hits Workout’ of ‘Happy Tunes’ playlist, dan zou je wel eens kans kunnen maken met veel streams. Maar zeggen die streams dan ook wel echt dat je veel fans hebt? Gaan de luisteraars van zulke playlists checken wat ze horen als het ze bevalt?

‘Radio’ en samenwerkingen
Als DIY band maak je dan toch wel de meeste kans met particuliere playlists en de ‘radio’, die verschijnt als iemand een single of album afgeluisterd heeft. Bij die laatste heb ik zelf gemerkt dat we in ‘radio’ playlists kwamen als we op andere vlakken samenwerkingen hadden met andere bands. Toen we een mini-tourtje deden met een Zweedse band, kwamen we samen in zo’n ‘radio’ playlist. En nu er een tour gepland staat met een andere grotere Zweedse band, zie ik dit ook gebeuren. Ik verwacht dat dit komt omdat fans van die andere band jou dan ook gaan uitchecken. En als dat maar genoeg gebeurt, dan ziet Spotify een link tussen de twee bands. Tip 1 is dus: ga samenwerkingen aan met andere bands die goed bij jou passen!

 

 

We kwamen vooral op ‘radio’ playlists als we op andere vlakken samenwerkingen hadden met andere bands



Particuliere playlists
Er zijn natuurlijk ook heel veel playlists gemaakt door mensen buiten Spotify. Als je er echt helemaal in wil duiken, zou je een onderzoek kunnen doen naar de beste en meest geschikte playlists voor jouw muziek en die personen benaderen. Ik zou dat onderzoek dan echt goed uitvoeren, en vooral kiezen voor een paar hele goede playlists waarbij je inschat dat je kans maakt. Als je honderden playlists gaat benaderen ben je enorm veel tijd kwijt, wat wellicht ook weinig oplevert.

Zwart gat en volgers
Verder stuur ik vooral aan op je eigen fanbase opbouwen. Eerst op andere plekken dan op Spotify (zoals e-maillijst en social media), en vervolgens kun je ze dan doorsturen naar Spotify. Want: Spotify is een zwart gat qua data. Zodra je ze naar Spotify hebt gestuurd, heb je geen idee wat er is gebeurd en of ze iets van je hebben geluisterd. Je kunt de mensen die langere tijd hebben geluisterd niet opnieuw bereiken. Dat kan op Facebook bijvoorbeeld wel met video’s. De enige manier om op Spotify mensen opnieuw te bereiken, is door aan te sturen op zoveel mogelijk Spotify-volgers, en dan regelmatig nieuwe muziek uitbrengen zodat ze daar een melding van krijgen.

 

 

Spotify is een zwart gat qua data. Zodra je ze naar Spotify hebt gestuurd, heb je geen idee of ze iets van je hebben geluisterd



Pre-saves
Wat ook kan werken, is vóórdat je nieuwe release uitkomt aan te sturen op ‘pre-saves’. Op digitale distributiekanaal Distrokid heet dat bijvoorbeeld ‘Hyperfollow’. Je stuurt mensen dan naar een pagina waarop ze je track kunnen ‘pre-saven’. Zodra het liedje dan uitkomt krijgen zij een melding en kunnen ze meteen luisteren. Maar het meest interessante is, is dat mensen die pre-saven via de Hyperfollow pagina van Distrokid jou meteen met 1 druk op de knop ook gaan volgen op Spotify! Zoals je misschien wel begrijpt, is er alleen weinig ‘lekkers’ te halen voor mensen bij pre-saves, ze hebben er zelf weinig aan, want het is niet zo dat de digitale stream ‘op’ kan raken. Het is vooral interessant voor jou, dus probeer iets extra’s te bieden voor pre-saven. Bijvoorbeeld een extra ‘hidden’ track alleen voor mensen die je nieuwe album pre-saven.

Pitchen
Verder is het slim om bij iedere online release, een single te pitchen. Je kunt dan 1 liedje van die release uitkiezen, daar extra informatie over aanleveren bij Spotify en zo de kans vergroten op playlist-opname. Aangezien je maar 1 liedje kunt kiezen, is het interessant om zoveel mogelijk losse singles uit te brengen. Want als je een album in 1x uitbrengt, heb je ook maar 1 liedje die je kunt pitchen. Dat pitchen doe je door een account aan te maken via https://artists.spotify.com/.

 

 

Aangezien je maar 1 liedje kunt kiezen, is het interessant om zoveel mogelijk losse singles uit te brengen

 


Dit zijn mijn tips over Spotify. Ik vind zelf dat startende muzikanten zich vaak teveel richten op streaming. Ze zien het bij hun favoriete artiesten goed gaan en denken dat dit de enige weg is. Maar wat werkt voor de grotere artiesten, hoeft niet te werken voor jou! Ik vind het belangrijk om echt nog eens te benadrukken dat je je het beste kunt focussen op het opbouwen van een fanbase op plekken waar je de mensen wel met gemak opnieuw kunt bereiken.

Dit is 1 onderwerp van de 10 manieren waarop mensen nieuwe muziek ontdekken. Wil je ze allemaal weten? Luister dan de podcast aflevering hieronder. Of klik hier voor links naar je favoriete podcast app en kies aflevering 27.

 



  

Verder zal ik in de toekomst nog een paar andere onderwerpen eruit pikken om een blog over te schrijven.

Succes!

Groetjes Mirjam

 

 

GEEN TIPS MEER MISSEN_.png

Published on 25/11/2021

Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English

 

DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.

DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.

Go to the Dutch version