7 goede voornemens voor meer fans en optredens in 2018

Unfortunately this page isn't available in English.

 

Het einde van 2017 is in zicht. Heb jij alle muzikale doelen behaald die je wilde behalen? Ja? Mooi! Nee? Jammer! Maak van de komende 2 weken gebruik om je voor te bereiden op 2018! 

 

 

1. Maak vóór het einde van 2017 een planning voor je band
Dé kans om vooruit te kijken, en te checken of alle bandleden nog met hun neus dezelfde kant op staan. Waar wil je je als band op gaan focussen in 2018? Wil je veel optreden? Of juist veel liedjes schrijven en opnemen?


Wil je in 2018 een nieuwe plaat releasen? Lees dan deze tips van Robert (Effenaar) en deze van Guido (Eindhovenrockcity) over in welke maand je het beste kunt releasen. Wil je vinyl uitbrengen? Check dan deze tips van Matthijs (label Lighttown Fidelity) over vinyl

 

 

Waar wil je je als band op gaan focussen in 2018? Wil je veel optreden? Of juist veel liedjes schrijven?

 


2. Geef potentiele fans meer kansen om je te ontdekken

Wist je dat jouw Facebook-berichten ook wel eens worden gezien en geliket door mensen die jouw Facebook-pagina nog níet volgen? Dit kan komen door organisch bereik (als een vriend van hen jou wel volgt en iets liket) of door adverteren. Je kunt nu deze mensen heel eenvoudig uitnodigen om jouw pagina leuk te vinden (helaas sinds kort alleen nog via computer, niet meer via mobiel). 

 

Wil je ontdekt worden op Instagram? Maak eens gebruik van Insta Stories

Wanneer je je eigen micro-niche weet, dan zullen mensen je niet alleen VEEL SNELLER VINDEN, maar zul je fans vinden die veel makkelijker je muziek KOPEN. Omdat ze échte fans zijn.

 

Wanneer je je eigen micro-niche weet, dan zullen mensen je veel sneller vinden

 

3. Update je presskit

Lees deze tips van Guido (Eindhovenrockcity) over waar je op moet letten met je presskit

 

Biografie: zorg ervoor dat je een biografie in Nederlands en Engels hebt. En hier lees je waar je vooral NIET in je biografie moet zetten.


Foto's: heb jij al goede hoge resolutie foto's online staan op een plek waar de pers en venue's ze makkelijk kunnen vinden?

 

 

Heb jij al goede hoge resolutie foto's online staan

 


4. Doe je eigen boekingen

Als je de tijd er voor hebt, dan kan een band vaak beter zélf de boekingen doen. Want JIJ hebt passie voor wat jullie doen!
Lees hier tips om je eigen optredens te boeken. Daarbij helpt het als programmeurs uberhaupt je mails al OPENEN. Lees hier meer tips over hoe je het openingspercentage omhoog kunt krikken. En soms, soms!, is het wel eens beter om een optreden niet aan te nemen. Waarom? Lees het hier.

 

En soms, soms!, is het wel eens beter om een optreden niet aan te nemen

 

5. Zorg voor interactie met publiek op het podium

Neem jezelf eens voor om ná te denken wat je op het podium gaat doen bij optredens.

Voor een deel heb je het zelf in de hand hoe enthousiast het publiek reageert

 

En mensen komen voor de muziek, dus lange verhalen vertellen is niet nodig.
Maar er zijn wel wat dingen die je op het podium zou kunnen zeggen om bepaalde doelen te behalen.

 

Neem jezelf eens voor om ná te denken wat je op het podium gaat doen bij optredens

 

6. Doe je eigen promotie

Wist je dat het eigenlijk best eenvoudig is om een plekje op de radio te scoren?


En wist je al dat je je volgers op Spotify kunt informeren over je komende optredens?

 

En als je een nieuwe release uitbrengt in 2018, wil je daar natuurlijk veel persaandacht voor.
Zo kun je zélf zorgen voor aandacht voor je nieuwe plaatje

 

 

Als je een nieuwe release uitbrengt in 2018, wil je daar natuurlijk veel persaandacht voor

 

7. Ben aardig

En neem je ook in 2018 voor om gewoon geen lul te zijn.

En niet alleen naar externe partijen to, maar ook binnen de band


Ben gewoon geen lul

 

 

Tips in je mailbox ontvangen? Meld je dan hier aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English

 

DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.

DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.

Go to the Dutch version