vergeet deze 7 dingen niet te zeggen op het podium!

Ik merk het al jaren: de állerbeste promotiemiddelen zijn de optredens zelf. Dáár creëer je nieuwe fans. Dáár verkoop je merchandise. Dáár ontmoet je misschien wel je nieuwe geluidstechnicus of maak je vrienden voor het leven met een collega-band. Zeg deze 7 dingen op het podium verspreidt over de show en haal er het maximale uit!

 

Foto: Patrick Spruytenburg tijdens de releaseshow van Trip To Dover

1. Bedank de andere bands
Ben je het voorprogramma van andere band(s): bedank ze voor de uitnodiging. Ben je zelf de hoofdact: bedank het voorprogramma voor de toffe show. Speel je op een festival? Probeer op z’n minst de band vóór jullie te kijken en bedank ze op het podium voor de toffe show. En/of maak reclame voor de band na jullie. Het komt sympathiek over en wie weet heb je een klik met een andere band en kunnen jullie vaker samen spelen!

2. Bedank de geluids- en eventueel lichttechnicus
Het overkomt ze niet zo vaak, dus het zal ze zeker tevreden stemmen: bedank op het podium even kort de technici die de show mede mogelijk maken. Stel je voor een optreden altijd even aan ze voor en onthoud hun namen.

 

Korte interactie en interesse in het publiek komt sympathiek over!

3. Bedank het publiek
Bedank de mensen in het publiek voor het komen. Misschien herken je een aantal gezichten? Laat ze zien dat je ze herkent. Je kunt ook kort proberen te achterhalen wie het verst heeft gereden om bij de show te kunnen zijn. Of vraag of er mensen in het publiek staan die je band al eerder hebben gezien. Korte interactie en interesse in het publiek komt sympathiek over!

4. Merchandise
Vertel welke merchandise-items je te koop hebt, eventueel of er speciale aanbiedingen zijn die dag, waar de merchandise verkocht wordt (of gaat worden) en wanneer jullie erbij staan voor het maken van een praatje.

 

Een goede manier om je nieuwsbrieflijst te vergroten is door een gratis liedje weg te geven in ruil voor een e-mailadres


5. Gratis liedje
Je kunt van ‘mensen die jullie show tof vonden’ fans maken door ze zichzelf in te laten schrijven voor de nieuwsbrief. Zo kun je ze iedere maand even informeren over waar jullie nog meer spelen en een betere ‘band opbouwen’. Een goede manier om je nieuwsbrieflijst te vergroten is door een gratis liedje weg te geven in ruil voor een e-mailadres. Leg bij de merchandise een formulier neer waarop staat dat mensen een gratis liedjes toe gemaild kunnen krijgen en vertel tijdens het optreden dat mensen een gratis liedje kunnen krijgen en waar het formulier ligt.

6. Social media (met publieksfoto)
Hetzelfde geldt bij social media: als mensen je show tof vonden, dan wil je natuurlijk graag dat ze je gaan volgen en vaker komen kijken. Een goede manier om je social media kanalen te promoten is door het maken van een publieksfoto en daarbij te vertellen dat men ‘m later terug kan zien op Facebook (en/of Instagram en/of Twitter). Zo hebben ze écht een reden om daar te gaan kijken.

 

Heb je al andere shows in de buurt gepland? Al is het pas volgend jaar: vertel het op het podium!


7. Andere show(s) in de buurt
Kijk in je giglijst: heb je al andere shows in de buurt gepland? Al is het pas volgend jaar: vertel het op het podium! Check een paar dagen voor het optreden je giglijst, want misschien staat er nog een optie tussen. Vraag dan van tevoren na of die optie bevestigd kan worden en of je ‘m tijdens de show bekend mag maken. Waarschijnlijk zal de concertorganisator het alleen maar toejuichen! Tip: om dit nog extra kracht bij te zetten, kun je van tevoren een aantal flyertjes uitprinten en deze vóór jullie optreden verspreiden in de zaal. Dan kun je hiernaar verwijzen vanaf het podium.

Standaard setlist
Om ervoor te zorgen dat je geen dingen vergeet te zeggen, spreek je van tevoren af wíe het gaat zeggen (meestal de zanger(es), maar kan ook iemand anders zijn) en zet je het op de setlist. Zie hieronder een voorbeeldje bij een setlist van ongeveer 45 minuten. Dit kun je natuurlijk naar eigen inzicht aanpassen!

Nummer 1
Nummer 2
Nummer 3
Bedank het publiek +
Bedank de andere bands
Nummer 4
Nummer 5
Nummer 6
Bedank de geluids- en eventueel lichttechnicus +
Andere show(s) in de buurt
Nummer 7
Nummer 8
Nummer 9
Social media (met publieksfoto) +
Gratis liedje
Nummer 10
Nummer 11
Merchandise
Nummer 12


Succes!

Heb je nog vragen? Dan beantwoord ik ze graag voor je. Stuur een mail naar mirjam@popei.nl.

Mirjam
PR/communicatie POPEI

Tips in je mailbox ontvangen? Meld je dan hier aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Gepubliceerd op 15/05/2017