waar moet ik op letten met mijn presskit? (guido segers)

Als schrijver van Eindhoven Rockcity, Stranger Aeons en andere platforms word ik nogal eens benaderd door bands. Die sturen dan een presskit op, fysiek of digitaal. Omdat er maar 24 uur in een dag zitten, worden niet al die presskits omgezet in mooie tekstjes. Sommige wel, omdat die tof zijn en aanspreken. De vraag die daarbij hoort, is waar moet je als band nou eigenlijk op letten? Hoewel je nooit iedereen kunt overtuigen, zijn er wel een paar dingen om op te letten. Daarover een blogje.

 

Digitaal of fysiek?

De eerste keuze is natuurlijk of je dan voor digitaal of fysiek gaat. De meeste artiesten kiezen voor digitaal. Het is makkelijk, goedkoop en direct toegankelijk voor de ontvangers. Als ik een stukje schrijf over een band, is het fijn om direct informatie te kunnen knippen en plakken. Met een snelle klik heb ik namelijk die biografie van een band voor mijn neus. Het grote nadeel is natuurlijk dat met diezelfde klik het mailtje verwijderd wordt. Digitale presskits maken niet direct een grote indruk, maar omdat je deze eindeloos kunt versturen (al schrijf je elke site en zine in India aan, dan doe je dat) compenseert dat weer.

 

De fysieke presskit een rariteit geworden. Als jij een goed idee hebt, kan je dus een flinke indruk maken

 

Fysiek kost natuurlijk wel geld en is daarmee gelimiteerd in bereik. Wel maak je makkelijk een indruk op de ontvangers, door een opvallende presskit aan te leveren. Als jouw band met een specifiek concept of idee te werk gaat, dan kan een presskit een extensie zijn van je totale plaatje. Waar vroeger de brievenbussen van pers, promoters en boekers vol stroomden, is de fysieke presskit een rariteit geworden. Als jij een goed idee hebt, kan je dus een flinke indruk maken!

 

 

AANDACHTSPUNTEN BIJ JE PRESSKIT

Ongeacht je keuze zijn er een aantal zaken waar je altijd op moet letten, of je nu digitaal of fysiek kiest.

 

  • Let op je verzorging: dit kun je best breed interpreteren. Van een netjes gevouwen brief tot correct taalgebruik, je wilt een indruk maken en daarvoor moet je zorgen voor een net afgewerkte presskit.
  • Bundel je informatie: niemand zit te wachten op 7 losse Word files en 16 bitmap bestanden. Bundel dingen als het kan. Ook prima te doen met een fysieke press kit.

 

Het is niet nodig om te vertellen dat je op een druilerige maandag in Schubbekutterveen speelde voor de lokale dorpsgek

 

  • Less is more:
    • Tekst: je hoeft niet te vertellen wat jullie gegeten hebben tijdens de repetitie op 3 maart 2015. Ook is het niet nodig om te vertellen dat je op een druilerige maandag in Schubbekutterveen speelde voor de lokale dorpsgek. Houdt het compact en vertel de highlights en deel de recente informatie. Heb je in 2009 de bandwedstrijd in Zuid-Deurne gewonnen toen de band nog funky groovemetal speelde, alvorens jullie een meer progressiever geluid vonden? Misschien is dat niet meer zo relevant in 2017, sorry.
    • Beeld: beperk het aantal foto’s dat je meestuurt, een stuk of vijf is al veel.
    • Data: het is inderdaad zo dat je presskit ook kan dienen voor een krantenartikel of net wat, maar daarvoor hoef je geen presskit met megabestanden te sturen, zodat ergens 500 Mb in iemands mailbox ploft. Not cool

 

Lever een standaard tekstje aan voor de omschrijving van je band in de concertagenda.

 

  • Bruikbaarheid: maak het je ontvanger makkelijk en zorg voor informatie op maat die meteen te gebruiken is. Lever een standaard tekstje aan voor de omschrijving van je band in de concertagenda. Nee, dan bedoelen we dus niet de hele ontstaansgeschiedenis. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor je foto’s, die halfgare foto die je nichtje met een iPhone gemaakt heeft op de bruiloft van oom Klaas volstaat niet.

 

Photoshoot? Blijf in hemelsnaam weg van de Strijp-S-blauwe-trap foto’s, half Eindhoven is je namelijk al voorgegaan

 

  • Doe het professioneel: oké, wij snappen ook wel dat tot je grote doorbraak het budget beperkt is, maar soms is het echt de moeite waard om te investeren in professioneel ontwerp, tekst en beeld. Een beetje meer daarover:
    • Beeld: laat fatsoenlijke foto’s maken. Zoek een fotograaf die dit wil doen en leg uit waar je band voor staat en wat je uit wil stralen. Een beetje fotograaf kan daar wel een gave shoot voor bedenken (blijf in hemelsnaam weg van de Strijp-S-blauwe-trap foto’s, half Eindhoven is je namelijk al voorgegaan). Sommige fotografen zullen je om een vergoeding vragen en anderen willen het graag gratis doen omdat ze je band tof vinden.
    • Tekst: jouw band-bio moet voor de ontvanger alle juiste info bevatten. De vloek van jouw diepgaande kennis van je eigen band zorgt ervoor dat je het waarschijnlijk lastig vindt om dingen weg te laten. Een beetje tekstschrijver kan je daarbij helpen. Mensen schakelen niet voor niets tekstschrijvers in, die weten echt wat ze doen.

 

Dat was ‘t wel zo’n beetje. Succes met het maken van je press kit.

 

Groeten, Guido Segers

 

 

 

Tips in je mailbox ontvangen? Meld je dan hier aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Gepubliceerd op 04/10/2017