persaandacht krijgen: google op vergelijkbare releases

Wil je met je nieuwe EP/album aandacht krijgen van de juiste websites en blogs? Ga dan op zoek naar vergelijkbare recente releases van bands die je tof vindt en benader iedere website en blog die er een review of uitgebreid artikel over heeft geschreven. Hier een aantal tips om de kans op persaandacht te vergroten.

Je brengt over een maand iets nieuws uit. Wat je dan wilt? Reuring! Buzz! Mond-tot-mondreclame! Want iedereen die van tevoren al nieuwsgierig is gemaakt is een potentiele koper. Hoe je dat kunt stimuleren? Door zelf websites en blogs te benaderen met de vraag of ze een artikel over review willen schrijven.

 

BENODIGDHEDEN:

1. Zorg dat je een goede (video-)teaser maakt waarin ieder liedje van je nieuwe release kort voorbij komt.

2. Schrijf een goede biografie in Nederlands en Engels.

3. Laat een goede bandfoto schieten.

4. Zorg ervoor dat je de cover van je nieuwe release als hoge resolutie jpg hebt.

5. Zorg dat je de liedjes van je nieuwe release volledig als .wav en .mp3 hebt en zet deze ‘geheim’ op SoundCloud, met de mogelijkheid om te downloaden.

 

 

Bedenk welke bands die jij zelf tof vindt en waar jullie muziek goed bij past in de afgelopen paar maanden iets nieuws hebben uitgebracht

 

 

PLAN VAN AANPAK:

1. Bedenk welke bands die jij zelf tof vindt en waar jullie muziek goed bij past in de afgelopen paar maanden iets nieuws hebben uitgebracht. Het liefst bands die qua bekendheid hetzelfde of een klein beetje bekender zijn dan jullie band. Zoek de precieze titel op.

2. Typ in Google de naam van de band en de titel van die release in.

3. Sla alle linkjes naar positieve reviews, artikelen en interviews op in een Excel-documentje.

4. Zet achter elke link de naam en e-mailadres van de schrijver van het artikel. Kijk bij iedere website/blog wie het artikel heeft geschreven en of je op de website zelf het e-mailadres van degene kunt vinden. Mocht je het e-mailadres op de website zelf niet vinden, probeer het dan via Google te achterhalen. Mocht dat allemaal niet lukken, sla dan het algemene e-mailadres op.

5. Ga een-voor-een de schrijvers benaderen via het mailadres van je band.

6. Kans op het op het openen van de mail wordt vergroot als je in het onderwerp van de mail zoiets zet als: ‘<<voornaam schrijver>>, jij schreef over <<bandnaam>>, misschien vind je ons ook leuk’ (of natuurlijk in het Engels als je een buitenlandse website of blog benadert).

7. Vertel in de mail zelf dat je het leuk vindt om te zien dat hij/zij heeft geschreven over de band die je tof vindt en waar jullie goed bij passen en vertel dat jullie binnenkort een nieuwe release uitbrengen. Vraag of hij/zij misschien een review of artikel over jullie wil schrijven.

8. Stuur in de mail de bovenstaande benodigdheden mee.

9. Hou in je Excel de status bij: ‘Mail gestuurd’, ‘Gaat artikel/review schrijven’ etc. Na 2 weken geen reactie zou je nog eens een reminder kunnen sturen.

 

Als je de juiste ‘voorbeeldband’ kiest, ga je automatisch websites en blogs vinden die artikelen posten over ‘bands van jullie niveau’


WAAROM DIT GOED WERKT:

1. Als je de juiste ‘voorbeeldband’ kiest, die qua bekendheid niet te ver van jullie afstaat, ga je automatisch websites en blogs vinden die artikelen posten over ‘bands van jullie niveau’.

2. Je spreekt de schrijver persoonlijk aan.

3. Je refereert naar een andere band waar ze onlangs al positief over hebben geschreven.
 


Succes!

Heb je nog vragen? Dan beantwoord ik ze graag voor je. Stuur een mail naar mirjam@popei.nl.

Mirjam
PR/communicatie POPEI

 

Tips in je mailbox ontvangen? Meld je dan hier aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

 

 

Foto: Jelle Koiter

Gepubliceerd op 24/04/2017

MUZIKANTENTIPS

 

Klik hier voor de Facebook-groep Fix Je Bizz, een community vol muzikanten die jou kunnen helpen met je zakelijke regelskills

 

MINIPOPBLAD DE POPEI