interview met candybar planet

interview met candybar planet

Tijdens de vierde editie van Sonic Boom op zaterdag 3 oktober heeft Candybar Planet iets te vieren. De EP die de Eindhovense rockers in 2000 releaste krijgt een zeer fraaie heruitgave op het platenlabel Lighttown Fidelity. De band die in de jaren 90’ één van de vaandeldragers waren kwamen twee jaar terug (van weggeweest) met de opvolger Timelapse en zijn weer back in business. Hieronder lees je wat er nog over is van het geheugen van zanger en bassist Richard Plukker.

 

Hoe gaat het met Candybar Planet?
“Het gaat goed met Candybar Planet, ondanks dat we moeten dealen met de ‘ratrace’ van de 21st eeuw, zijn we gezond en zitten we in een fase waarin we nieuwe muzikale ideeën aan het exploreren zijn.”

 

Jullie EP uit 2000 werd destijds opgenomen in de toenmalige PopEi studio, hoe waren de omstandigheden?
“Voor die tijd was het goeie apparatuur, we namen toen op op ADAT (Alesis Digital Audio Tape, red.) en editing-mogelijkheden waren beperkt, dus je speelt het nummer 2 of 3 keer en de beste versie hou je… Erg gedateerd als je bekijkt wat er nu aan apparatuur mogelijk is. Maar beperkingen zorgen voor creativiteit!”

 

Hoeveel tijd was er voor nodig?
“Één week om de nummers op te nemen met de hele band, daarna ging ik een aantal dagen zingen en daarna gingen we een aantal dagen mixen. Gitarist Murphy en technicus Eric Brinksma hebben de meeste tijd in de studio gewerkt aan de mix.”

 

Is de EP helemaal nuchter tot stand gekomen?
“Nee, in die tijd zullen we geen dag nuchter zijn geweest, maar we waren wel gefocust op de muziek, dus wel een paar biertjes, maar niet ladderzat.”

 

Wanneer jullie nu de EP terug horen, zijn er dan zaken die jullie anders gedaan zouden hebben?
“Ja, het is eigenlijk bij elke plaat wel dat je er achteraf over nadenkt hoe je dingen anders zou doen. Misschien wel in het hele leven ;-). Maar je doet de dingen die je doet, de plaat moet af en op een gegeven moment moet je er een punt achter zetten. Dat was vroeger ook wel makkelijker, want je had beperkte studiotijd en je had niet de apparatuur op je zolderkamer om nog eindeloos aan knoppen te draaien. Dat is tegenwoordig een leuke maar ook een complicerende factor. Dit wordt trouwens heel mooi uitgelegd in de documentaire Sound City van Dave Grohl, geweldige documentaire.”

 

Nu het allemaal wat verjaard is…, zijn er nog anekdotes die nu wel naar buiten mogen?
“Ja, het mag wel naar buiten, maar ikzelf heb geen anekdotes. Ik weet wel dat we ontzettend hebben gelachen! Misschien dat Murph nog anekdotes weet, haha.”

 

Zijn er nog extra’s op de re-issue te vinden?
“Ja! Twee niet uitgebrachte nummers van onze 2004 demo, dat is wat we zelf op zolder en in stukjes in onze toenmalige studio in de TST hebben opgenomen. De nummers zijn Q-one en On-and-on. De band was destijds onzeker over de ingeslagen weg, echter nu kunnen we er met wat afstand naar luisteren en we vinden het te gekke songs.”

 

De re-release wordt gepresenteerd tijdens Sonic Boom, wat kunnen we verwachten van die show?
“We gaan de niet eerder uitgebrachte nummers uitvoeren, samen met de krakers van de EP en wat songs van de andere albums.”

 

Even een tijdsprong naar nu, waar is de band nu mee bezig?
“Artwork bepalen voor de re-release van de EP. Verder hebben we een aantal optredens en zijn we heel veel aan het Whatsappen, sms’en en mailen met boekers, managers en bandleden om data, bussen en beschikbaarheid van chauffeurs, mixers en backline te regelen.”

 

Komt er nog een nieuwe plaat?
“Ja, we zijn schetsen uit aan het werken voor een nieuwe plaat. Ik neem met een portable recorder repetitie-jams op. Deze werken we vervolgens thuis uit. Ook maken we verdere ideeën thuis, inventariseren we alles, schaven we teksten bij, etc. Kortom, we zitten midden in het creatieve proces.”

 

Candybar forever?
“Ja lekker, altijd snoep! Maar uh, we moeten wel een beetje op ons gewicht letten ;-)… Nu even serieus; altijd en nooit zijn heftige woorden, soms heb je het niet altijd voor het zeggen. Ik verwacht dat we nog een hele tijd meegaan want we zijn eigenlijk op ons top van ons kunnen. We spelen strakker en gepassioneerder dan nooit tevoren, dus de ‘time is now’.”

 

Editie: DE POPEI september 2015
Foto: Esther van Waalwijk

Gepubliceerd op 14/12/2016