platenpraten met jean-pierre coumans

platenpraten met jean-pierre coumans

Jean-Pierre Coumans is op z’n zachtst gezegd een van de meest enthousiaste vinylverzamelaars van Eindhoven en dan met name op het gebied van 60’s Freakbeat, Mod, Psych en Surf. Hij beheert www.nederbiet.nl, een grote 60’s Nederbiet database, en is eigenaar van platenlabel Now Sound Records. Daarnaast maakt hij onder de noemer Psychodelic Art grafische illustraties, tekeningen, schilderijen en…. posters! Waaronder die van The GO WILD! festival dat PopEi 15 maart organiseert. Kijk, een echte liefhebber naar zijn favoriete platen vragen… Dat wordt smullen!

 

Wat is je favoriete plaat?
“Mijn favoriete plaat? Nou ik heb zo’n enorme grote collectie muziek dat ik eigenlijk teveel favorieten heb om zo maar 1,2,3 op te noemen! Omdat ik vanaf de  begin jaren 60 tot het heden verzamel is dit voor mij al een nogal moeilijke vraag. Eigenlijk deel ik mijn favorieten grotendeels in per muziekgenre zoals surfrock,  garagepunk, freakbeat, mod, punkrock en indie. En dan ook nog per tijdsbestek zoals 60’s, 70’s 80’s 90’s tot heden en ook nog eens heel vaak per land of werelddeel!

Echter enige van mijn grote favorieten zijn bijvoorbeeld The Bootjacks – The Circle (Zweden 1966), The Nameless – Life (Holland 1966), Graf Zepplin – You’re In My Mind (USA 1968), The Creation – Makin’ Time – (UK 1966), The Clerks – When The Lights Go Out (UK 1979), The Jetsons – Genetically Stupid(USA 1981) en een plaatje net uitgekomen: The Flight Reaction – Morning Light (Zweden 2013) en zo kan ik wel tijdje doorgaan…”

 

Wat is je favoriete Eindhovense plaat?
“Het eerste wat me te binnen schiet is denk ik wel Cool Girl van The Phantoms uit 1967! Leuk raw vinyl plaatje van deze Eindhovense 60’s beatgroep (ik zoek ‘m nog in een betere conditie!)”

 

Welke plaat is voor jou emotioneel het meest waardevol?
“Graf Zepplin – You’re In My Mind – op het befaamde Orlyn platenlabel uit Chicago! Dit plaatje is wel één van de allerbeste garage-psych singels EVER met waanzinnige effecten! Om het nog mooier te maken heeft een bandlid orignele footage van de band uit die tijd op YouTube gezet!

Nog even over het Orlyn label. Deze is onder andere befaamd en berucht vanwege de waanzinnige prijzen welke voor de singels betaald worden en de kleine oplages welke varieerden van 50 tot 250 stuks!  Bijna alles op dit label is goeie teen (jonge bandjes variërend van 8 tot 16 jaar) garagepunk en psych. Ik wacht nog steeds op een Orlyn compilatie LP!”

 

Welke plaat ligt er nu op je platenspeler?
“The Sound Reasons EP op het Portugese Groovie Records label! Nieuw plaatje van een nieuwe Amerikaanse KILLER garageband waar we nog wel meer van gaan horen!”

 

Heb je een guilty pleasure? Een plaat waarvoor jij je eigenlijk een beetje schaamt maar die je ondanks dat niet weg doet.
“Tsja die heb ik wel ja! Ik ben absoluut GEEN Beatles fan, maar heb wel een Mexicaanse EP met daarop hun, in mijn ogen beste nummer Love To Youwelke echt over de top Sitar-distortion-feedback psychedelica  is!”

 

Wat is voor jou de meest overschatte plaat?
“De slome Hey Joe versie van The Jimi Hendrix Experience.”

 

Wat is voor jou de meest onderschatte plaat?
“De tientallen waanzinnig veel snellere versies  van Hey Joe zoals bijvoorbeeld de allereerste uitvoering  van The Leaves uit California.”

 

Tot slot een aanbeveling aan het Eindhovense publiek. Welke plaat zou volgens jou iedereen in de kast moeten hebben?
“The Monks – Black Monk time – (USA / Duitsland 1966). Deze plaat wordt door velen bestempeld als de allereerste echte punkplaat! Echt ALLES zit erin zoals snelle waanzinnige nummers met vreemde ritmes, fuzz gitaren, geschifte ritmes met banjo’s en om het over de freaky orgel riffs maar niet te hebben! Deze  Monks waren Amerikaanse militairen gelegerd in Duitsland welke eerst onder een andere naam opereerden en standaard beat muziek maakten. In 1966 ondergingen ze vrij plotseling  een totale transformatie met betrekking tot hun muziek en uiterlijk.  Van die lief uitziende beatgroep was niks meer over. In plaats daarvan kwamen in het zwart geklede (met hun hoofd bovenop geschoren) freaks  op het podium tevoorschijn. Met hun aggressieve muziek  en opruiende teksten lieten ze de toenmalige beat scene in Duitsland op hun grondvesten schudden!”

 

Editie: DE POPEI maart 2014
Foto: Joren Hoogeboom - www.architectuurenfoto.nl

Gepubliceerd op 13/12/2016