interview met why tony

interview met why tony

Stil heeft Why Tony afgelopen jaar niet gezeten. De band rond Rob Cornelissen heeft zich volledig gestort op vers materiaal en wil dat de komende tijd graag delen. We vroegen Rob om er over los te branden.

 

HOE GAAT HET MET WHY TONY?
“Goed! We zijn bezig geweest met de nieuwe full-length plaat Semi-by-accident. Producer Ralph Timmermans en ik hebben flink wat tijd in de studio doorgebracht de laatste 6 maanden. Toen vrijwel alles opgenomen was, begon na een korte pauze van een paar weken het volgende hoofdstuk; produceren. Daar heeft Ralph mij vrij in gelaten, zonder z’n eigen visie los te laten. In die zin is dit een soort solo-plaat geworden. Tof om zoveel creatieve vrijheid te hebben! Ik heb zelf alles ingespeeld, behalve de drums; daar heeft o.a. Daan van der Vorst bij geholpen. Live-shows en studio zie ik als twee verschillende dingen. Ik heb de afgelopen jaren met verschillende mensen samen gespeeld. Ik speel solo, soms als duo en soms in een vier- of zelfs vijfmans-bezetting. Begin dit jaar hebben we ook een paar shows gedaan als powertrio. Vrij dynamisch; dat werkt ook verfrissend: de songs zijn hetzelfde maar de uitvoering ervan verschilt nogal.”

 

HOE ZIT HET EIGENLIJK MET DIE BANDNAAM?
“White Honey is een liedje wat ik ooit schreef over mijn gestolen gitaar (een witte Fender Stratocaster). Tijdens de opnames van het album Innerspace vergiste onze producer zich in de titel en typte ‘Why Tony’… Dat is alweer drie jaar geleden, precies in de tijd dat ik een nieuwe bandnaam zocht. Ik zag het staan en vond het een geslaagde vergissing.”

 

THE SKY IS THE LIMIT, ALS JULLIE ZELF EEN PRODUCER MOGEN KIEZEN… WIE ZOU DAT ZIJN?
“George Martin. Of Butch Vig. Of Quincy Jones.”

 

ER ZIT NIEUW MATERIAAL AAN TE KOMEN, IN WAT VOOR VORM?
“De eerste single is in november uitgekomen. Er zullen nog 3 singles op YouTube en Spotify verschijnen de komende maanden voordat de complete plaat zal verschijnen. Cd’s beginnen nu uit te raken… vinyl zou wel eens interessant kunnen zijn, wel prijzig.”

 

KUNNEN WE NOG GROTE VERANDERINGEN VERWACHTEN TEN OPZICHTE VAN HET DEBUUT INNERSPACE?
“Er staan meer energieke, up-tempo liedjes op dan de vorige keer. Ik geloof dat het geheel wat krachtiger en meer ‘feelgood’ is dan Innerspace. Wat niet veranderd is, is het groot aantal muzikale invloeden. Ook staan er op de nieuwe plaat een aantal dromerige tracks.”

 

WAT ZIJN DIE INVLOEDEN DAN?
“Ik speel sinds m’n vijfde piano. Debussy, Chopin of Beethoven; er is echt hele mooie pianomuziek om te spelen en te luisteren. Nils Frahm heb ik vorig jaar ontdekt, ook fantastisch. Daarnaast hou ik van muziek uit de jaren ’60 en ’70. Zelf groeide ik op in de jaren ’90. M’n oudere broers luisterden naar Nirvana, Guns N’ Roses en Metallica. Muse, Coldplay, Radiohead en Blur zijn Britse bands die ik later ging luisteren. Ik heb natuurlijk nog niet alles genoemd maar deze invloeden uiten zich denk ik in de muziek die ik zelf schrijf.”

 

WELK FESTIVAL MOET JULLIE ONMIDDELLIJK BOEKEN?
“Ik was afgelopen jaar op Paaspop. Goeie acts gezien! Haevn en De Staat onder andere. Fijne vibe heeft het hele festival sowieso! Daar zou ik graag spelen met Why Tony.”

 

HOE ZIT HET MET DE AMBITIES VOOR 2017?

“Ik wil graag weer live gaan spelen in een vier- of vijfmans-formatie. Een tour zou te gek zijn, de nieuwe plaat promoten. Verder heb ik me voorgenomen om een instrumentaal album op te gaan nemen met pianomuziek. Of dat 2017 of 2018 wordt, weet ik nog niet. Hangt ook af van m’n andere project Aidan & The Wild, waarvan begin 2017 ook een nieuwe EP verschijnt. Over Aidan gesproken, één van de nieuwe Why Tony tracks is een Aidan-cover!”

 

Editie: DE POPEI december 2016

Foto: Willem Wouterse

Gepubliceerd op 23/12/2016