3 dingen die muzikanten fout doen op spotify

Muziek streamen… Je kunt het zien als een vijand, óf je kunt proberen er het meeste uit te halen. Als je kiest voor het laatste, zorg er dan voor dat je je niet schuldig maakt aan deze drie slechte eigenschappen:


1. Je maakt je teveel druk om de cijfertjes
Het aantal keer dat je muziek wordt afgespeeld maakt niets uit als niemand je nummers überhaupt toevoegt aan hun afspeellijst of deze deelt met vrienden. Net zoals bij YouTube, is de betrokkenheid bij je muziek veel belangrijker.

 

Er zijn muzikanten die hun muziek automatisch keer-op-keer blijven streamen. Dit is een slecht idee, ten eerste omdat – als je je activiteit openbaar deelt op Spotify – je volgers kunnen zien dat je dit doet. Ook kun je ervoor gestraft worden. Spotify verwijderd regelmatig mensen om deze reden.

 

Oplossing: In plaats van dat je je druk maakt over hoe vaak je muziek wordt afgespeeld, stimuleer je je fans om actief met je muziek bezig te zijn, zoals toevoegen aan playlisten of delen.

2. Je geeft te veel aandacht aan samengestelde afspeellijsten
Een samengestelde afspeellijst van Spotify is leuk en als je muziek aan een populaire lijst wordt toegevoegd kan dit een grote invloed hebben, maar er is meer dan alleen deze afspeellijsten. Zo zijn er bijvoorbeeld afspeellijsten die zijn gebaseerd op jouw persoonlijke voorkeuren zoals Release Radar en Discover Weekly.

Bryan Johnson, directeur van artiest en management van Spotify UK, zegt: “We zien dat Release Radar erg populair is, meer dan onze samengestelde afspeellijsten. Vooral de Release Radar zorgt voor meer plays.”

 

Oplossing: Hoe meer volgers op Spotify, hoe meer mensen jouw muziek in de Release Radar zullen zien. Zorg er dus voor dat fans je volgen op Spotify. Zet bijvoorbeeld op je website een knop waar mensen je kunnen volgen, deel het regelmatig op social media, zet het standaard in je nieuwsbrief, etc.

3. Je publiceert niet vaak genoeg muziek
Als je het goed wil doen op Spotify moet je vaker muziek publiceren. Hoe meer individuele nummers/EP’s/albums je uitbrengt, hoe meer ‘momenten’ je creëert en hoe meer kans je hebt om je muziek te presenteren aan mensen. Want: dan komt ie langs in de Release Radar.

 

Oplossing: Je zou een aantal singles kunnen uitbrengen voorafgaand aan het uitbrengen van een album. Stel, je album komt in oktober uit, dan zou je in maart, mei, juli en september een single uit kunnen brengen (4 in totaal dus). Of in juni, juli, augustus en september. Dan heb je 5 momenten waarop je ‘nieuws’ hebt (en in de Release Radar komt), namelijk de 4 singles en het album.

 

 

Tips in je mailbox ontvangen? Meld je dan hier aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Gepubliceerd op 27/11/2017