5 redenen waarom je nog niet stinkend rijk bent

5 redenen waarom je nog niet stinkend rijk bent

POPEI stelde onlangs vragen aan muzikanten mbt de POPEI-muzikantentips. Dankjewel voor jullie input! Zoals: “Waarom ben ik nog niet stinkend rijk?” Mirjam (POPEI, Onlightning, The Dirty Denims) besloot deze vraag eens serieus te beantwoorden, ter voorbereiding op de eerste Fix Je Bizz meeting dinsdag 18 juni over online marketing voor muzikanten. Klik hier voor het Facebook-event. Klik hier om je gratis aan te melden.

“In dit artikel gaan we er vanuit dat je goede muziek maakt. Dat is natuurlijk de basis en ook smaak-afhankelijk. Over smaak valt niet te twisten, maar over feiten ook niet. Stel, je hebt 2 bands die muziek van gelijke kwaliteit uitbrengen en 1 van de bands pakt het online wél goed aan en de ander niet, dan is er een grote kans dat de 1e band meer geld overhoudt dan de laatste band.

Hieronder 5 redenen waarom je nog niet stinkend rijk bent en het misschien wel had kunnen zijn ;)

1) Je hebt geen (goede) website
Je zou denken dat het door alle social media platforms niet meer nodig is om een website te hebben, maar het is nog steeds erg belangrijk. Het is je muzikale hub waarbij je alles verzamelt en waar je alles vindbaar maakt. Het is onderdeel van de ‘ontdekkingsfase’ (lees daar meer over in dit e-book) in de fanreis. Als het goed is staat daar heel prominent een goede reden om je in te schrijven voor je mailings. En hopelijk wordt het je makkelijk gemaakt om merchandise van je te kopen.

2) Je hebt geen (goede) webshop
Bands hebben over het algemeen wel wat cd’tjes, misschien vinyl en wat shirtjes te koop. Bij optredens. Als ze er al aan denken om de merchandise tafel goed klaar te zetten. Maar online? Dat zijn al een stuk minder bands. Zeker als je straks nieuwe fans gaat aantrekken, wil je het je fans online ook zo makkelijk mogelijk maken om merchandise van je te kopen. Ik snap het wel, een goede webshop maken kost wat tijd en ook geld als je het goed wil doen. Maar het uiteindelijk is wel de moeite waard.

3) Je weet niet hoe je om een koop moet vragen / je vraagt niet om een koop
Het vergt even wat oefening: mensen vragen om iets van je te kopen zonder je te laten voelen als een creepy autoverkoper. Het is een drempel die je over moet. Je moet je eigen stijl vinden. En je moet inzien dat je product geen aftandse auto is waarvan je weet dat die binnen een maand weer kapot is. Je ‘product’ is prachtige/gave/geweldige muziek waar mensen blij van worden, of getroost, of energiek. Bedenk wat je muziek met mensen doet. Als je dat niet weet, vraag het je huidige fans dan. En hou dit in je achterhoofd als je met iemand praat of tekst schrijft. Zo voelt het niet meer naar om om een koop te vragen, want in principe ‘help’ je de mensen ergens mee.

4) Je zet geen e-mailmarketing in
Misschien verzamel je nog geen e-mailadressen. Of misschien verzamel je ze wel, maar weet je vervolgens niet wat je er mee moet. E-mail is en blijft nog steeds het ‘goud’ in marketing. Social media zijn leuk, maar daarbij blijf je afhankelijk van wat Facebook en co nu weer voor je hebben bedacht. Heb je iemands mailadres, dan kun je ze altijd blijven contacten totdat ze zich weer uitschrijven, ongeacht wat er gebeurt. Want je hebt hun mailadres. En mensen blijken ook nog vele malen vaker iets te kopen vanuit een mail dan vanuit een social media post / advertentie.

5) Je zet geen social media advertenties in om je fanbase uit te breiden, of doet dit verkeerd
Als je alle bovenstaande punten goed op orde hebt, dan is het tijd om je fanbase uit te breiden. Want jij wil ook wel eens verder reiken dan je vrienden en familie, toch? Je wil mensen bereiken die je muziek waarderen om de muziek zelf, niet omdat jij in de band zit. Facebook en Instagram advertenties zijn uitermate geschikt om nieuwe fans mee aan te trekken. Maar dan moet je wel weten wie je wil bereiken (je ideale fan) en hoe je dat adverteren precies doet. Dat kun je leren. Zelf. Zodat je niet afhankelijk daarin wordt van anderen.

 

 

Nou, voilà, hierbij 5 opties waardoor jij misschien nog niet stinkend rijk bent. Nu ben ik zelf ook niet stinkend rijk, terwijl ik wel heel hard werk aan bovenstaande punten voor m’n eigen band. We zijn nu zo ver dat we eigenlijk alleen nog moeten blijven investeren in punt 5. Bijna alles wat er binnenkomt investeren we weer terug in de band, natuurlijk voor nieuwe opnames maar ook voor een grotere naamsbekendheid onder onze ideale doelgroep. Het is dus eigenlijk gewoon een kwestie van tijd, haha!”

 

 

 

ebook-download-page-2.png

Gepubliceerd op 06/06/2019