backing tracks: de basis

backing tracks: de basis

Anno 2018 kijk je er misschien niet meer raar van op: de backing track. Een laptop op het podium die meespeelt, geluiden die je wel hoort maar niet gespeeld ziet worden. Hoewel er genoeg redenen zijn om er geen liefhebber van te zijn is het tegenwoordig een stuk toegankelijker en voor veel artiesten een creatief hulpmiddel om hun sound op het podium kracht bij te zetten. 

Als je dus in een live act speelt waarmee je wilt uitproberen om met een backing track te spelen leggen we hier de basisprincipes uit. We gaan er even vanuit dat er 1 persoon is die de click te horen krijgt (meestal de drummer) en dat de backing track over 1 mono-kanaal gestuurd kan worden. Voorop staat dat er 1000 verschillende systemen, software en bekabelingsmethoden zijn, maar in de basis is dit waar het op neerkomt:

 

Het volgende heb je nodig:

- een goed audio-bestand voor de backing track

- een laptop/smartphone/tablet

- een interface/mengpaneeltje

- de juiste kabels

 

Hoe ga je dan te werk?

 

Het maken van de backing track:

 

Uiteindelijk moet je per nummer 2 sporen hebben: de click en de backing track. Hiervan maak je 1 audio-bestand, waarbij de click alleen maar over 1 kant te horen is en de backing track over de andere (of over beide). Beeld je in dat je via een koptelefoon naar dit audio-bestand luistert en je hoort over links alleen de click en over rechts alleen de backing track.

 

Hoe stuur je dit dan door?

Of je dit audio-bestand nu op een telefoon, tablet of laptop afspeelt: het belangrijkste is dat je signaal gesplitst wordt. Daarmee bedoelen we dat alleen de linkerkant met de click naar de drummer gaat, en de rechterkant met de backing track alleen naar de geluidsman (en speakers) gaat. Hier heb je verschillende manieren voor. 

 

Een interface en mengpaneeltje hebben allebei altijd 2 uitgangen. Als je via een tablet of telefoon de backing track afspeelt stuur je via de koptelefoon-ingang het geluid naar een mengpaneeltje met 1 stereo kabel. Uit dit mengpaneeltje heb je dan weer 2 uitgangen. Je zorgt dat de linker uitgang (hier zit de click) naar de koptelefoon van de drummer gaat, en de rechter uitgang (hier zit de backing track) naar de speaker.

 

Als je een audio-interface via usb aan je laptop aansluit, kun je hier ook weer de linker uitgang (hier zit de click) naar de koptelefoon van de drummer sturen, en de rechter uitgang (hier zit de backing track) naar de speaker. Dat is de basis!

 

"het belangrijkste is dat je signaal gesplitst wordt"

 

Natuurlijk is er meer om rekening mee te houden. Bijvoorbeeld, om ervoor te zorgen dat de drummer meespeelt met meer dan alleen een click (dit kan namelijk een geïsoleerd gevoel opleveren) kun je aan de de linkerkant van het audiobestand nog wat meer toevoegen, zoals de vocalen van de zanger(es). 

 

Hieronder zijn een aantal video’s in het engels om er een duidelijker beeld bij te krijgen. Backing tracks zijn ook elementen om mee te blijven experimenteren, net als elk ander instrument. Kijk wat werkt voor jullie sound, voor de drummer, en voor het gevoel dat het oplevert. Van daaruit kun je steeds groter denken en kijken of er meer mogelijkheden bij jullie passen.

 

In deze video wordt het overkoepelende idee van een backing track nog eens uitgelegd (met afbeeldingen).

 

 

 

In deze video zie je een drummer die met een iPad zijn eenvoudige, maar erg fijne manier van backing track-gebruik uitlegt, met eventuele uitbreid mogelijkheden.

 

 

 

In deze video wordt een relatief nieuw product uitgelicht waarin je ziet hoe groot je mogelijkheden met backing tracks kunnen zijn. Dit is vooral geschikt voor gevorderden, maar kan erg inspirerend zijn om naartoe te werken als je van grootse live setups houdt!

 

 

 

 

 

 

WIL JE GEEN MUZIKANTENTIPS MEER MISSEN?
SCHRIJF JE IN VOOR DE NIEUWSBRIEF:

 
Voorkeuren
 
 
 
 

Gepubliceerd op 12/10/2018