doe maar; tips en tricks voor drummers en bassisten

In deze blogpost geeft Martijn Vaassen je een aantal waardevolle tips en tricks nav de Drummers en Bassisten workshop over Doe maar. 

 

  • In de eerste Doe Maar-bezetting speelde Piet Dekker Caribisch getinte liedjes op een Rickenbacker-bas met plectrum. Dit demonstreert dat niks heilig is in de muziek; wil je een andere bandsound, breek wetten.
  • Ben je op zoek naar een uniek percussiegeluid, zoek in of rondom de studio naar voorwerpen waar je op kunt tikken of slaan. Denk aan de vuilnisbak in Dansen Met Alice.

  • In Doe Maar speelde niet alleen vijfde bandlid Joost Belinfante de percussie tijdens studiosessies, maar ook de drummers en Henny en Ernst. Een klein beetje percussie kan veel toevoegen aan je muziek; zet diegene die het instrument en de partij in kwestie het beste kan spelen voor de microfoon, ook al ben je niet de vaste percussionist van de band.

  • Producer Erwin Musper (was sound engineer op 4us) koos per stijl die hij produceerde altijd een passende studio daarbij, voornamelijk vanwege de sound van de opnameruimte. Dit heeft vooral invloed op de klank van het drumstel. Hou daar dus rekening mee als je met je band voor een studio kiest.

  • Tip van Erwin: Bedenk dat het quantizen (alle gespeelde noten straktrekken op de tel) van drums vaak een keuze is, en geen noodzaak. Je maakt alles wel superstrak, maar je levert doorgaans in op de levendigheid van je spel.

    ''Hou het simpel. De kracht ligt vaak in samen een strakke groove neerleggen, en niet meer dan dat.''

  • Henny, Ernst en eerste Doe Maar-drummer Carel Copier deden live allemaal lead zang op hun eigen nummers. Carel liet zijn zanglijnen op een natuurlijke manier ontstaan terwijl hij drumde, Henny schreef los van elkaar een baslijn en een zanglijn en voegde die samen. Voor Henny's methode is er maar één manier om dit live voor elkaar te krijgen: oefenen, oefenen oefenen.

  • Op Pinkpop '82 speelt Rene van Collem op bekkens waar happen uit zijn, maar je hoort er niks raars aan. Het maakt dus niks uit hoe een instrument er uit ziet, als het maar goed klinkt. Dit geldt ook voor drummers die al hun bekkens van hetzelfde merk of zelfs dezelfde serie willen hebben; hoeft niet, ga vooral eerst luisteren.

  • Doe Maar deed geen pre-productie voordat ze een plaat gingen opnemen, maar hadden hun sound en liedjes al voor elkaar. Desalniettemin is pre-productie doen een goed idee als je met je band de studio in wil. Vaak kan je een deal maken met de producer die je band gaat opnemen om van te voren het songmateriaal vast door te nemen. Dit kan veel hoofdpijn en hoge kosten schelen als je daadwerkelijk in de studio zit voor opname van je plaat.

  • Moeten bepaalde woorden of regels tekst meer nadruk krijgen, laat een instrument de melodie meespelen. Denk aan de bas tijdens "Met mijn ogen dicht" bij Pa.

  • Gouden tip van Carel Copier voor ritmetandems: Hou het simpel. De kracht ligt vaak in samen een strakke groove neerleggen, en niet meer dan dat.

    Deze tips zijn voortgevloeid tijdens de workshop 'Drummers & Bassisten'. Deze workshop vind maandelijks plaats. Wil je erbij zijn? Check dan even onze agenda op www.popei.nl

Gepubliceerd op 04/10/2022

MUZIKANTENTIPS

 

Klik hier voor de Facebook-groep Fix Je Bizz, een community vol muzikanten die jou kunnen helpen met je zakelijke regelskills

 

MINIPOPBLAD DE POPEI