hoe blijf je als muzikant gemotiveerd in coronatijd?

Inmiddels leven we al langer dan een jaar in een behoorlijk gekke wereld. Geen optredens, geen repetities, geen audities… Het duurt nu allemaal wel erg lang en de motivatie om te oefenen is soms ver te zoeken. Dat is ook niet gek. Vanuit de psychologie is het eigenlijk heel goed te verklaren. Maar dat betekent gelukkig niet dat er niets aan te doen is! Daarom geeft Patricia Hermans van Stalen Zenuwen je graag 6 praktische tips voor meer motivatie in coronatijd (of elk ander moment dat je even een motivatiedipje hebt).

 

1. Ga terug naar de basis
Wat je in deze tijd veel ziet gebeuren, is dat de motivatie om te studeren minder wordt omdat er geen optredens zijn om naartoe te werken. Er zijn minder externe factoren die je het gevoel geven dat je moet oefenen. De extrinsieke motivatie valt daardoor (deels) weg.

 

In dat geval kun je op zoek gaan naar andere externe motivatoren, zoals maandelijks een nieuwe cover posten op YouTube, maar vaak kan het ook helpen om terug te gaan naar de basis. Om juist de intrinsieke motivatie op te zoeken. Waarom ben jij ooit begonnen met muziek maken? Wat vond je er zijn fijn of leuk aan?

 

Onderzoek dit, stel jezelf deze vragen en ga nummers spelen die je heel erg leuk vindt. Niet om aan deze nummers of aan je techniek te werken, niet om te studeren, maar gewoon om lekker muziek te maken.

 

pexels-tim-gouw-52608.jpg

 

2. Zorg voor een effectieve planning
Een andere reden dat muzikanten in deze tijd minder gemotiveerd zijn om te oefenen, is dat er het leven er momenteel heel anders uitziet. Voor veel mensen is er minder ritme, minder regelmaat en zijn er minder wekelijkse verplichtingen. Het is misschien niet meer nodig om op vaste momenten te oefenen, want er is genoeg tijd om het op een ander moment te doen. Waarom vandaag oefenen als het ook morgen nog kan? Dan kun je nu nog even Netflixen of achter de laptop werken…

 

Herken je dit? Dan kan het handig zijn om juist die regelmaat weer op te zoeken. Om vaste momenten in de week te plannen om muziek te maken. Een effectieve weekplanning en dagplanning maken kan hierbij helpen, maar je kunt ook rekening houden met wat voor jou persoonlijk het optimale moment van de dag is om te oefenen.

 

 

Voor veel mensen is er minder ritme, minder regelmaat en zijn er minder wekelijkse verplichtingen. Waarom vandaag oefenen als het ook morgen nog kan?

 

 

3. Maak het makkelijker om je planning te volgen
Als je momenten ingepland hebt om te gaan oefenen, is het natuurlijk belangrijk om die planning ook te volgen. Hierbij komt motivatie, discipline en gedrag kijken. Gelukkig zijn dit allemaal mentale aspecten die je kunt trainen. Daarnaast zijn er een aantal praktische dingen die je kunt doen om het makkelijker te maken voor jezelf. Om er een paar te noemen:

 

1. Zorg dat alles wat je nodig hebt al binnen handbereik is

2. Doe het samen: zoek een accountability partner of een coach

3. Creëer een gateway habit

4. Overschat jezelf niet, wees realistisch in wat je van jezelf vraagt

5. Bedenk vooraf wat je precies wilt gaan oefenen en noteer het in je muziekdagboek

 

pexels-andrea-piacquadio-3760269.jpg

 

4. Stop met het schuldgevoel
Voel jij je soms schuldig wanneer je, naar jouw idee, niet voldoende heb geoefend? Dat is nergens voor nodig en het helpt je al helemaal niet! Al die minuten die je besteedt aan gedachten als “Vandaag heb ik alwéér niet geoefend.” “Ik moet echt meer oefenen.” “Hoezo lukt het me niet.” “Wat is er mis met mij?” kun je beter besteden aan andere dingen. Zoals daadwerkelijk oefenen. Of niet oefenen, dat is soms ook oké.

 

Schuldgevoel en schaamte over te weinig oefenen, helpen je in ieder geval niet. Die maken het alleen maar moeilijker om wél aan de slag te gaan. Vervang deze beperkende gedachten daarom door meer motiverende zelfspraak, zoals “Volgende week ga ik weer lekker muziek maken”, en acties zoals naar leuke nummers luisteren en inbeelden dat jij die staat te spelen of zingen.

 

5. Leer iets nieuws
Wist je dat er een aantoonbare link is tussen nieuwe dingen leren en geluk? Volwassenen die actief aan de slag gaan met nieuwe dingen leren, voelen zich over het algemeen gelukkiger. Iets nieuws leren kan bovendien zorgen voor meer zelfvertrouwen, voldoening, creativiteit, inspiratie en plezier. Hoe mooi is dat?!

 

Deze periode is een uitgelezen moment om aan de slag te gaan met nieuwe dingen. Misschien heb je zelf al meteen een idee wat je wilt leren, maar om je nog een paar ideetjes te geven: leer een nieuw instrument, experimenteer met een nieuwe muziekstijl, leer hoe je een videoclip maakt of leer hoe je mentale vaardigheden kunt gebruiken om een betere muzikant te worden.

 

 

Wist je dat er een aantoonbare link is tussen nieuwe dingen leren en geluk?

 

 

6. Voor iedereen verschillend
Hoe jij op een periode zonder optredens reageert en wat jij nodig hebt om weer de motivatie te vinden om muziek te maken, is voor iedereen anders. Dit is heel persoonlijk. Wat voor anderen goed werkt, hoeft voor jou niet te werken. Sterker nog, het kan best zo zijn dat de dingen die anderen motiveren, voor jou juist demotiverend werken.

 

Waar de één een stok achter de deur nodig heeft en het fijn vindt om doelen te stellen, heeft de ander er juist baat bij om géén doelen te stellen. Even geen doelen nastreven kan namelijk ook bevrijdend werken. Het kan rust en ruimte brengen, wat vervolgens kan leiden tot nieuwe inspiratie en plezier in de muziek! Het is dus altijd belangrijk om goed te onderzoeken wat jij in jouw situatie nodig hebt, eventueel samen met een professional.

 

 

 

logov9_stalenzenuwen.png

 

Training, begeleiding en meer informatie

Patricia is oprichter van Stalen Zenuwen en helpt muzikanten het beste uit zichzelf te halen & mentaal fit te blijven. Muzikanten kunnen bij Stalen Zenuwen terecht voor coaching, mentale training en advies. Ook vind je er praktische tips, artikelen over de mentale kant van musiceren en presteren en het gratis muziekdagboek.

 

Ben je op zoek naar een coach of wil jij je mentale vaardigheden trainen? Neem gerust contact met ons op!

 

 Patricia Hermans_Performance Psychologist.jpeg

 

Patricia Hermans
Artiesten- en Prestatiepsycholoog

                       

Mail:

patricia@stalen-zenuwen.nl 

 

Telefoon:

06-53609118

 

Website:

www.stalen-zenuwen.nl 

 

Instagram: www.instagram.com/stalenzenuwen 

 

Facebook: www.facebook.com/StalenZenuwen

 

 

   

GEEN TIPS MEER MISSEN_.png

Gepubliceerd op 01/04/2021