ohjee, die hoge noot, wat nu?! - deel ii

Daar is Mariëlle Dortmans van MyBodyVox weer met een nieuwe lading tips om die hoge noten nóg meer te ownen. Hopelijk heb je al veel gehad aan de vorige tips en kun je al met meer gemak zingen. En zo niet, dan is deze blog speciaal voor jou!

 

Even een recap. In de vorige blog kwamen de volgende onderdelen aan bod:

  • Stemfunctie
  • Sinasappeltjes
  • The Hill instead of The Mountain
  • Geef jezelf de ruimte om te ontwikkelen
  • Opbouwen vanuit succesmomenten
  • Transponeren

 

Zingen mag nooit pijn doen!

Een belangrijke vuistregel die ik niet vaak genoeg kan zeggen is dat het zingen nooit pijn mag doen. Als het niet goed aanvoelt in de keel, stop dan even om je techniek bij te stellen. Een techniek moet namelijk meteen werken; anders wordt deze niet goed uitgevoerd. Herpak jezelf met een van de onderstaande tips, of de tips uit de vorige blog en sla de juiste techniek op in je spiergeheugen. De spieren rondom de stembanden kunnen dan wennen aan de juiste stand en dit opslaan zodat het in de toekomst automatisch beter verloopt.

 

Een tip die ik altijd meegeef is; als een oefening drie keer niet goed uitgevoerd wordt, neem dan even een stapje terug want dan is het niveau nog te hoog voor die oefening. Val dan terug op een eenvoudige oefening die wel goed lukt en bouw vanuit daar op.

 

De basisprincipes

Om een goede basis voor het zingen te leggen, is het belangrijk om je aan een aantal basisprincipes te houden. Denk hierbij aan: ademsteun, noodzakelijke twang en het vermijden van kaak of lipspanning. Deze basisprincipes zijn van belang wanneer jij die hoge noten wil kunnen bereiken. In mijn volgende blog zal ik op deze basisprincipes uitgebreid ingaan en zal ik je oefeningen geven zodat je hier thuis meteen mee aan de slag kunt. Tip: het toepassen van de sinasappeltjes-oefening uit de vorige blog is al een leuke oefening om ademsteun te trainen.

 

zang.png

 

Van gekke oefeningen naar die hoge noot

Maar om het keelgebied ‘open’ te houden tijdens het zingen van die hoge noot zijn er een aantal trucjes die je kunt toepassen om de spieren in het keelgebied te trainen om de noot veilig te kunnen pakken. Begin bij deze trucjes op een toonhoogte en klinker die voor jou prettig is en ontspannen aanvoelt. Werk dan langzaam je weg naar boven naar de gewenste toonhoogte.

 

Spanningen in de lippen of een vooruitgestoken kaak kunnen ook spanning rondom de stembanden veroorzaken. Het voorkomen van die spanning is dus noodzakelijk! Echter, bij medeklinkers mogen de lippen zich even spannen want dat is soms nodig om een bepaalde klank te maken zoals de ‘p’. En als je het goed doet, is deze spanning maar heel even aanwezig en kun je vervolgens weer lekker relaxed doorgaan. Maar om die ontspanning even goed te ervaren zijn hier wat ontspannende oefeningen:

 

Losschudden van de kaak

Laat je kaak ‘op standje zombie’ ontspannen wat open hangen. Vervolgens pak je je handen voor je vast in een hoek van ongeveer 90 graden. Vervolgens geef je een ontspannen toon en begin je explosief op en neer te schudden met je handen voor je. Als het goed is voel en hoor je dat de ontspannen toon lekker meegaat op de trilling van het schudden. Dit kun je vervolgens ook op glijtonen doen om de spieren rondom het strottenhoofd lekker ontspannen te houden.

 

 

Spanningen in de lippen of een vooruitgestoken kaak kunnen ook spanning rondom de stembanden veroorzaken. Het voorkomen van die spanning is dus noodzakelijk!

 

 

Liptillers

En om de ontspanning in de lippen te vinden, kun je liptrillers doen. Dit is trouwens ook echt een super fijne warming-up om voor het zingen te doen! De liptrillers kun je perfect met glijtonen oefenen. Probeer het maar eens! Als de lippen niet willen trillen, kan het zijn dat je te veel spanning hebt in de lippen, of dat je te weinig ademsteun geeft. Probeer dan maar eens wat meer kracht vanuit de buik te geven. En als de lippen dan nog niet willen trillen, probeer dan de mondhoeken van je lippen wat meer naar binnen te duwen.

 

Vinger achter de voortanden

En als je een eigenwijze kaak hebt die steeds naar voren wil, dan kun je daar een stokje, uhm, ik bedoel vinger voor steken. Tip: was van te voren wel je handen ;-) Wat je doet; Je plaatst een rechte wijsvinger zijwaarts tegen de kin. Het topje van je wijsvinger plaats je achter de voortanden. De kaak wordt hiermee naar achteren gehouden en de mond blijft hierdoor open staan. Probeer nu maar eens glijtonen te maken en werk langzaam naar die hoge noot toe die je wil halen. De kaak op deze positie maakt dat de keel ‘open’ blijft en dat de tongpositie mooi naar achteren blijft. Zo vermijd je spanning in het keelgebied.

 

 

Als je een eigenwijze kaak hebt die steeds naar voren wil, dan kun je daar een stokje, uhm, ik bedoel vinger voor steken

 

 

Van nasaal naar vocaal

En wat ikzelf een hele fijne oefening vind om hoge noten met wat meer gemak te kunnen halen, is om de noot eerst vanuit een nasale klank te oefenen. Hiermee kan ik net wat meer ontspanning vinden in het maken van de noten. Wat je kunt doen is het volgende; Zeg het woord ‘zing’ en hou de ‘ng-klank’ aan. Op de ‘ng-klank’ ga je met een glijtoon richting die hoge noot werken. Wanneer je op de gewenste hoogte zit maak de overgang van de nasale ‘ng-klank’ naar een vocale klank zoals bijvoobeeld de ‘ie-klank’. Werk hiermee in stapjes omhoog en gebruik klinkers die het meest ontspannend aanvoelen voor jou. Als dit goed gaat kunt je langzaam de switch maken naar de klinker die je moet hebben in het liedje.

 

 

Hopelijk kun je met deze lading extra tips aan de slag! En lukt het toch niet helemaal? No problemo, dan kun je altijd aan de bel trekken, er zijn namelijk nog wel 100 andere oefeningen die mogelijk zijn en die voor jou misschien beter werken. Bij MyBodyVox werken we al jaren met artiesten die ondersteuning verlangen tijdens het zingen. In onze praktijk werken we veel met de CVT-techniek, geven we veel strottenhoofdmassages, nemen we veel stemchecks af voor artiesten (om te checken hoe het ervoor staat met de stem) en geven we stemtherapie, tips and tricks om nog meer uit de stem te halen!

 

“You support your vocals, we support you!”

 

 

 Naamloos.png

Mariëlle Dortmans

Stemtherapeut & Logopedist

 

MyBodyVox

Stem-specialistische Logopedie- en ontspanningspraktijk

www.mybodyvox.nl

contact@mybodyvox.nl

06-14066866

 

Strijp-S - Videolab
Torenallee 20, 5617 BC, Eindhoven

Instagram: www.instagram.com/mybodyvox/
Facebook: www.facebook.com/mybodyvox/

 

 

 

GEEN TIPS MEER MISSEN_.png