online je muziek promoten (4/4): bouw je eigen fan-community

Corona heeft toegeslagen. Offline je muziek promoten, zoals bij optredens, kan momenteel niet. Wat je online kunt doen om je fanbase op te bouwen? We delen vier blogs met daarin tips en inzichten voor het promoten van je muziek door online marketing. Stap 4: bouw je eigen fan-community in 9 stappen.

Foto: Willem Wouterse

 

Je weet nu in welk ‘seizoen’ je zit, wat voor een soort posts je kunt delen op social media en hoe je beroemd in je niche wordt door de juiste verhoudingen en frequentie van je posts.

 

In dit artikel sluiten we deze reeks af met tips over hoe je Facebook-groepen in kunt zetten voor je muziek, zodat je een betrokken fan-community rondom je muziek bouwt.

 

Connectie maken
Het opbouwen van een relatie met je volgers is belangrijk om je muziek-business te laten groeien. Daarvoor heb je namelijk echte FANS nodig en dat gebeurt alleen als ze een connectie met je voelen. Zeker in het begin betekent dat een persoonlijke connectie. Hang dus niet de onbereikbare rockster uit als je minder dan – laten we zeggen – 30.0000 volgers hebt.

 

Om die connectie te maken én heel zichtbaar te worden, wil je meerdere ‘bubbels’ creëren, waarin ze zoveel mogelijk allemaal zitten, want ze zien nooit al je berichten die je in die bubbels post. Je hebt bijvoorbeeld je Facebook-pagina ‘bubbel’, je Instagram ‘bubbel’ en je e-mail ‘bubbel’.

 


Om échte fans te krijgen heb je persoonlijke connectie nodig, hang dus niet de onbereikbare rockster uit

 

Facebook-groep
Dit kun je aanvullen met een besloten Facebook-groep, wat bijna letterlijk een bubbel is. Er zijn meerdere voordelen aan een besloten Facebook-groep. De eerste is dat leden van je groep in eerste instantie altijd een melding krijgen van posts in je Facebook-groep, totdat ze dit uitzetten. De kans is dus veel groter dat ze je berichten gaan zien. Het tweede voordeel is dat een besloten groep je mogelijkheid geeft om er iets speciaals van te maken.

 

Zo kun je een gedeelte van je posts alleen in je Facebook-groep posten, en/of kun je in je groep een nog persoonlijkere versie van een bepaald berichten plaatsen. En/of je kunt bepaalde dingen veel eerder in de groep posten dan je elders doet. Ten derde: leden kunnen – anders dan op bijvoorbeeld een Facebook-pagina – zélf ook berichten posten.

 


Leden van je groep krijgen in eerste instantie altijd een melding van posts die je in de groep plaatst

 

9 stappen voor je eigen groep
In deze blog geef ik je alle stappen die nodig zijn om een Facebook-groep te maken die bij jou past, uitnodigend is en waar alleen de juiste fans in komen.

 

STAP 1
Bedenk wat voor soort groep je wil maken. Het kan een groep zijn die NIET jou als band of muzikant al hoofdthema heeft, maar een onderwerp wat wel nauw is verweven met jou en/of je muziek. Je post dan over dat onderwerp en soms verwijs je naar je muziek. Deze groep-soort is het meest geschikt als je pas net start, maar er wel veel duidelijke ‘cultuur’ is rondom je muzieksoort of als je zelf heel gepassioneerd bent over een onderwerp.

 

OF het kan wel een groep zijn die zich richt op fans van jou als muzikant/band, een soort fanclub dus. Deze groep-soort is het meest geschikt als je al een tijdje bezig bent en aanvoelt dat je voldoende echte fans hebt.

 

We hebben met m’n eigen band The Dirty Denims een Facebook-groep genaamd The Dirty Fanims. Deze heb ik ooit aangemaakt om gewoon eens uit te proberen wat er zou gebeuren en komt overeen met de tweede groepssoort hierboven. De resultaten hebben me positief verrast! Mensen hebben bijvoorbeeld ineens een plek waar ze hun foto’s en video’s kunnen posten als ze bij een optreden van ons zijn geweest. Soms plaatsen ze zelf ook leuke bericht-ideeën die we weer kunnen doorplaatsen op onze openbare social media.

 

STAP 2
Bedenk van tevoren al wat je er zélf in wil gaan plaatsen en in welke frequentie. Het is belangrijk dat je zélf de kartrekker bent, zeker in het begin als er nog niet zoveel leden in zitten. Schrijf ook ideeën op hoe je iedere week weer voor betrokkenheid kan zorgen, bijvoorbeeld door het stellen van vragen, of het starten van themadagen, dat een bepaalde dag in de week een bepaald thema heeft. Ter inspiratie, lees de vorige blogs nog eens terug.

 

STAP 3
Maak een besloten Facebook-groep aan. Ga naar www.facebook.com/<Facebook-accountnaam>/groups en klik op ‘groep maken’.

 

STAP 4
Verzin een naam. Bij een groep die niet direct over jouw muziek gaat verwerk je NIET je bandnaam erin, maar juist dingen die te maken hebben met het specifieke onderwerp. Bij de tweede soort kun je wel verwijzen naar je bandnaam.

 


Mensen hebben ineens een plek waar ze hun foto’s en video’s kunnen posten als ze bij een optreden van ons zijn geweest

 

 

STAP 5
Maak een omslagfoto. Zoek op internet de juiste maten op voor een Facebook-groep-header en maak met bijvoorbeeld Canva of Photoshop een aantrekkelijke omslagfoto.

 

STAP 6
Maak een duidelijke beschrijving voor de groep. Dit is wat mensen het eerste zien als ze nog niet lid zijn. Het verschijnt aan de rechterkant als je al wel lid bent. Leg hierin uit voor wie de groep is bedoelt en waarom ze lid zouden willen worden.

 

STAP 7
Maak een vastgezet bericht wat nieuwe leden als eerste zien. Hierin heet je ze van harte welkom, vertel je wat ze van de groep kunnen verwachten, plaats je eventueel de link naar waar ze zich kunnen inschrijven voor je nieuwsbrief en maak je de groepsregels duidelijk.

 

STAP 8
Je kunt eventueel instellen dat nieuwe leden eerst één tot drie vragen moeten beantwoorden zodat jij inzicht krijgt of ze geschikt zijn voor de groep.

 

STAP 9
Start! Promoot de groep zoveel mogelijk en waar je kan en hou dit een lange tijd vol. Je kunt hiervoor de ‘promo posts’ voor gebruiken zoals in eerdere blogs omschreven en je kunt er zelfs voor adverteren als je wil. En zorg dat het gesprek in de groep op gang komt.

 

Succes!

 

 

Dit artikel is geschreven door Mirjam Sieben, zij werkt bij POPEI op de PR/communicatie afdeling, zit zelf in de band The Dirty Denims en leert met Onlightning andere muzikanten online marketing in te zetten voor hun muziek. 

 

 

>> MIS GEEN TIPS MEER! KLIK HIER OM WEKELIJKS EEN NIEUWE MUZIKANTENTIP IN JE MAILBOX TE ONTVANGEN <<

Gepubliceerd op 11/05/2020